— Suvi Reijonen

Cronberg: Metsäteollisuuden otettava aktiivinen rooli alan muutokseen

Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Tarja Cronberg kannustaa metsäteollisuutta ottamaan voimakkaasti vastuuta rakennemuutoksestaan.

- Rakennemuutos on pysyvä, eikä hallituksen isokaan apupaketti voi täysin paikata alan menneiden laiminlyöntien seurauksia. Alan on itse muututtava, Cronberg sanoo.

- Metsäteollisuus on ollut perinteisesti vahvasti sidoksissa valtioon. Globalisaation takia sidos on heikentynyt. Nyt kriisin takia toivotaan valtiota apuun. Jos valtio tulee apuun, niin sen on otettava metsäteollisuuden muutosta vauhdittava rooli. On luotava uutta, esimerkiksi muutettava tuotteita ja rakennetta.

Metsäteollisuuden kilpailukyvyn kannalta olisi hyvä, että se pystyisi dynaamiseen muutokseen.

- Suomi kannattaa ilmaisia päästöoikeuksia metsäteollisuudelle, kun esimerkiksi Ruotsi haluaa kehittää nimenomaan teollisuutensa kilpailukykyä, ei ajaa ilmaisia päästöoikeuksia. Tämä voi johtaa siihen, että Ruotsin metsäteollisuus on paljon paremmassa kunnossa tulevaisuudessa kuin Suomen.

Cronberg vertaa suomalaisen metsäteollisuuden tilannetta USA:n autoteollisuuteen. Obaman hallinnon tapaan myös Suomen hallituksen on nyt näytettävä johtajuutta ja osoitettava mihin suuntaan alaa on kehitettävä.

- Teollisuus ei ole kyennyt uusiutumaan riittävästi ja riittävän aikaisin. Investoinnit uusiin tuotteisiin ja tuotekehittelyyn ovat olleet riittämättömiä. Aiemmat hallitukset ovat puolestaan lähes tyystin unohtaneet mekaanisen metsäteollisuuden kehittämisen. Viemme lautaa, tuomme huonekaluja. Uusi suunta löytyy biotalouden tuotteiden ja mekaanisen metsäteollisuuden kehittämisestä, Cronberg sanoo.

Vihreät julkaisivat viime syksynä yksityiskohtaiset linjaukset metsäsektorin uudistamisesta. Vihreiden mielestä muun muassa toisen asteen puujalosteiden (huonekalut, talot, puukäyttöesineet, graafinen teollisuus) tuotanto, erityisesti mekaaninen metsäteollisuus, tarvitsee hyvin resurssoidun tutkimus- ja tuotekehittelyohjelman. Valtion ja teollisuuden tulee myös lisätä satsauksia uusien puupohjaisten biojalosteiden (kuten lääkkeet ja biomuovit) tutkimukseen, tuotekehittelyyn ja markkinointiin.

Vaatimusta uusista ydinvoimaloista metsäteollisuuden pelastajana Cronberg pitää epärealistisena.

- Seuraava uusi ydinvoimala valmistuisi aikaisintaan kymmenen vuoden kuluttua. Se ei ehdi tähän rakennemuutokseen, joka näyttää pikemminkin vähentävän energiankulutusta ja tekevän uuden ydinvoiman tarpeettomaksi. Edellisessä lamassa valitsimme informaatioteknologian. Tehdään nyt pikemminkin samanlainen käänne metsäteollisuudelle ja valjastetaan se uuden kasvun veturiksi, Cronberg linjaa.

Vihreät timantit - Vihreiden linjaukset metsäsektorista