— Suvi Reijonen

Cronberg ja Sumuvuori: EU:n otettava vastuu ydinaseriisunnasta

YK:n ydinsulkusopimuksen tavoitteet liukuvat yhä kauemmaksi. Tästä on osoituksena sekä Pohjois-Korean ydinkokeet että nykyisten ydinasevaltojen haluttomuus vähentää ydinaseistustaan.

- Euroopan unionin alueella on satoja ydinaseita, eri arviot vaihtelevat 200-480 aseen välillä. On kaksinaismoralismia vaatia uusia ydinasemaita luopumaan suunnitelmistaan, jos itse ei tehdä mitään. EU:n on näytettävä moraalista esimerkkiä ja aloitettava aktiivinen ydinaseriisunta omalla maaperällään ydinsulkusopimuksen pelastamiseksi, vaativat Vihreiden eurovaaliehdokkaat, työministeri Tarja Cronberg ja kansanedustaja Johanna Sumuvuori.

YK:n alainen Kansainvälinen atomienergiajärjestö arvioi, että ydinasevaltioiden määrä voi kaksinkertaistua lähivuosina, ellei aseriisunnan eteen tehdä töitä hartiavoimin. Cronberg ja Sumuvuori muistuttavat, että ydinaseiden leviäminen on maailman suurimpia turvallisuusriskejä.

- Maailmalla käytetään nyt kovaa kieltä Pohjois-Korean ydinkokeiden takia. Eikä ainoastaan kovaa kieltä, vaan Japanissa mietitään vakavasti, tarvitseeko maa ydinaseita. Yhä useammat maat harkitsevat ydinaseen hankkimista pelotteeksi. Kaikkien osapuolten on nyt osoitettava malttia. EU:n yhteinen näkemys ja oma toiminta voi toimia esimerkkinä. On äärimmäisen tärkeää, että ydinaseiden määrää aletaan vähentää, Cronberg tähdentää.

- Sekä USA:n Barack Obama että Venäjän presidentti Dmitri Medvedev ovat puhuneet ydinaseettomasta maailmasta. On tekojen aika. Ydinsulkusopimus edellyttää, että ne maat, joilla on ydinase osoittavat selkeän halunsa vähentää niitä, Sumuvuori sanoo.