— Suvi Reijonen

Hassi puoluekokouksessa: Olkiluodon sotkut selvitettävä puolueettomasti

"Seitsemän vuotta sitten eduskunta antoi luvan uudelle ydinvoimalalle siinä uskossa, että se olisi luotettavin ja halvin tapa varmistaa Suomen sähkönsaanti ja toteuttaa Kioto-päästövähennykset. Nyt Olkiluodon työmaan aikataulu on kaksinkertaistunut ja kustannukset enemmän kuin kaksinkertaistuneet, kun viivästyskorvaus lasketaan mukaan.

En ymmärrä, kuinka kukaan järjissään oleva ihminen enää voi vakavissaan puhua siitä, että ydinvoimaloita pitäisi tehdä Suomeen vielä lisää.

Olkiluodossa pahinta ovat kuitenkin jatkuvat turvallisuus- ja laatuongelmat, viimeksi laitoksen päävesikiertoputkissa havaitut säröt. Niistä tulisi laatia puolueeton selvitys.

Olenkin eilen jättänyt EU:n komissiolle kysymyksen, jossa pyydän selvittämään, onko ylipäänsä mahdollista rakentaa mitään turvanormeja täyttävää ydinvoimalaa mallilla, jossa työ jaetaan lukemattomille alihankkijoille ja näiden alihankkijoille, jotka jakautuvat ympäri maailmaa. Olkiluodossa olemme nähneet tämän johtavan epäselviin vastuusuhteisiin ja siihen, että eri tahot syyttelevät toinen toisiaan.

Jos yhden Euroopan maan ydinvoimalassa tapahtuu suuronnettomuus, siitä kärsii koko Eurooppa. Tshernobylin onnettomuudesta on jo 23 vuotta, mutta silti Keski-Suomen suppilovahveroiden ja torvisienten radioaktiivisuus ylittää 2-3-kertaisesti EUn rajan elintarvikkeille. Näin radioaktiivisia sieniä ei saa tuoda EU:n alueelle ulkopuolisista maista. Suomessa niitä saa myydä toreilla.

Samaan aikaan kun Olkiluodon surullisenkuuluisa työmaa on ollut käynnissä, vihreästä energiatekniikasta on maailmalla tullut megabisnes. Kaksi vuotta sitten uusiutuvaan energiaan investoitiin jo 100 mrd euron edestä, ja vuosittaiset kasvuluvut ovat olleet samanlaisia kuin kännykkämarkkinoilla parhaimmillaan.

Uusi energiatekniikka on 2000-luvun vihreää kultaa. Sen ymmärtää Obama, sen on oivaltanut jopa Kiinan johto. On aika ymmärtää tämä asia myös Suomessa."