— Suvi Reijonen

Kansanedustaja Heli Järvinen: Ensi keväänä kuutit suojataan verkoilta

Maa- ja metsätalousministeriössä on ryhdytty valmistelemaan verkkokalastuksen kieltoa norppa-alueilla. Asia tuli esiin eduskunnan torstaisella kyselytunnilla, kun kansanedustaja Heli Järvinen (Vihr.) kysyi, milloin ministeri aikoo lunastaa julkisen lupauksensa ja käynnistää lakimuutoksen valmistelun rajoituksen saamiseksi jo ensi kevääksi.

- Se on käynnistetty jo, ja se koskee kalastuslain 37 §:ää, ja se tuodaan eduskuntaan niin pian kuin on mahdollista, vastasi maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila.

Järvinen iloitsee Anttilan ripeydestä, sillä takana on poikkeuksellisen huono kuuttivuosi.

- Tänä keväänä on löydetty 44 kuuttia ja näistäkin 6 kuolleena. On erinomaista, jos nyt käynnissä olevat vapaaehtoiset rajoitukset tuovat kaivatut 1500 neliökilometriä suojelun piiriin. Koska tästä tavoitteesta puuttuu vielä puolet, on norppakannan säilymisen kannalta välttämätöntä, että lopputulos varmistetaan lakimuutoksella, toteaa Järvinen.

Tekeillä olevan lakimuutos koskee tietynlaisen pyydyksen tai kalastustavan käyttämisen kieltämistä määräajaksi kalastusalueella. Rajoitus suunniteltiin toteutettavan asetuksella, mutta oikeuskanslerin totesi sen perustuslain vastaiseksi. Siksi ministeriö on käynnistänyt työn lain muuttamiseksi siten, että kalastus voidaan kieltää määräajaksi, jos alueella esiintyvän uhanalaisen eläinkannan säilyminen sitä edellyttää.

Saimaannorppa, jonka kanta on ennen tämän kevään kuutteja noin 260 yksilöä, on luokiteltu erittäin uhanalaiseksi lajiksi.