— Suvi Reijonen

Kasvi ryhmäpuheessa: Suomen on rakennettava EU:sta vahvaa ja yhtenäistä

- Ilmastonmuutos- ja ihmisoikeuskysymykset eivät ole kansallisia

Jyrki Kasvi painotti Vihreiden ryhmäpuheenvuorossa, että Vihreät eivät missään nimessä halua heikkoa unionia toisin kuin Vasemmistoliitto, kristillisdemokraatit ja perussuomalaiset.

- Ilmastopolitiikka on hyvä esimerkki siitä, miksi maailma tarvitsee vahvaa, rohkeaa Eurooppaa. Vain yhtenäisinä me voimme näyttää muulle maailmalle mallia, että tehokkaat, vaikuttavat toimet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ovat mahdollisia, Kasvi sanoi.

- Kilpalaulanta paikallisista erikoisolosuhteista ja kansallisista päästökiintiöistä ei johda kuin turvesuohon.

Myös kansainvälisen talousrikollisuuden ja veroparatiisien vastainen taistelu on hyvän esimerkki haasteesta, johon Euroopan maat pystyvät vastaamaan vain yhdessä.

- Vähitellen jopa Liechtensteinin ja Sveitsin pankit ovat alkaneet luovuttaa tietojaan EU-maiden viranomaisille, mutta paljon pimeää rahaa on edelleen kateissa.

Kansallinen itsekkyys johtaa ongelmiin muillakin alueilla. Vihreät pitävät yhtenäistä, sitovaa turvapaikkapolitiikkaa välttämättömänä.

- On sietämätöntä, että Kreikan ja Italian kaltaiset maat ajavat turvapaikan hakijat rekisteröinnin jälkeen kadulle, missä he joutuvat rasistisen väkivallan ja ihmiskaupan uhreiksi. Tilanne on paikoin niin huono, ettei näistä maista muihin EU-maihin paenneita turvapaikan hakijoita voida turvallisesti palauttaa siihen EU-maahan, jossa heidät on rekisteröity turvapaikan hakijoiksi. Tähän johtaa heikko unioni ja kansallinen itsekkyys, Kasvi sanoi.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa