— Suvi Reijonen

Kasvi: Tietosuojavaltuutetun tarkastusoikeus on turvattava

Vihreiden puoluekokouksessa Jyväskylässä puhunut kansanedustaja Jyrki Kasvi on järkyttynyt Elinkeinoelämän keskusliiton yrityksistä vesittää tietosuojavaltuutetun valtuudet valvoa sähköisen viestinnän tietosuojalain tuoreen muutoksen ns. Lex Nokian suomien valtuuksien käyttöä yrityksissä ja yhteisöissä.

- Tarkastusoikeuteen vedottiin lain eduskuntakäsittelyssä moneen kertaan. Asia kirjattiin myös liikenne- ja viestintävaliokunnan laista antamaan mietintöön, Kasvi totesi puheessaan.

Myös Lex Nokian valmistelusta vastanneen liikenne- ja viestintäministeriön neuvottelevan virkamiehen Elinkeinoelämän keskusliiton vaatimusta tukeva kanta ihmetyttää Kasvia.

- Miksei Liikenne- ja viestintäministeriö reagoinut silloin vaan vasta nyt. Pelättiinkö ministeriön tulkinnan vaarantavan kiistellyn lain läpimenon? Silloin kyseessä olisi eduskunnan harhaanjohtaminen.

Kasvi muistutti puheessaan, että jos tietosuojavaltuutetun tarkastusoikeus viedään, kukaan ei valvo Lex Nokian suomien valtuuksien käyttöä. Kukaan ei valvo valvojia.