— Suvi Reijonen

Laturi: Kokkolan suunta on etelä

Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi katsoo, että aluehallinnon uudistusprojekti merkitsee kehitystä hyvään suuntaan. Uudistuksessa on kuitenkin joitain vielä ratkaisemattomia ongelmallisia kohtia. Yksi näistä on Kokkolan sijoittuminen uudistuksessa.

- Kokkola on itse päättänyt, että se haluaa yhteistyösuunnaksi etelän eli Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan. Kokkolassa asuu yli puolet koko Keski-Pohjanmaan väestöstä, mutta silti Keski-Pohjanmaan maakuntahallitus on ollut pohjoisen yhteistyösuunnan kannalla.

- Keskusta-puolueen olisi katsottava kokonaisuutta. Kokkolan seudun luontainen yhteistyösuunta on etelä. On järjetöntä rakentaa turhia rajoja alueen kahden merkittävimmän kaupungin, Kokkolan ja Pietarsaaren välille. En ymmärrä miksi keskusta ei halua säilyttää tätä työssäkäyntialuetta yhtenäisenä, Laturi sanoi Vihreiden puheenjohtajakiertueen yhteydessä Savonlinnassa.

Kokkola on kaksikielinen kaupunki, ja se olisi ainoa alue koko Pohjois-Pohjanmaalla, jossa ruotsin kieli on merkittävässä asemassa. Pohjanmaan suunnassa ruotsinkielisten asema ja palvelut pystytään
turvaamaan paljon paremmin.

- Keskusta ei ymmärrä ruotsinkielisten asemaa. Ruotsinkielisille liittyminen Pohjois-Pohjanmaahan ei tarjoa mitään, Laturi sanoi.

- Pohjanmaalta kotoisin olevana tiedän, että on Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan etu, että Kokkola suuntautuu etelään. Nyt nähdään, kenen puolella eteläpohjaiset vaikuttajat, puoluesihteeri Jarmo Korhonen sekä ministeri Kiviniemi ovat, Laturi totesi.