— Suvi Reijonen

Laturi Tampereella: Kannatamme järkevää alueellistamista

Vihreät ovat sitoutuneet hallitusohjelman alueellistamistavoitteisiin, vaikka Keskusta ja kollegani Jarmo Korhonen muuta yrittävätkin väittää.

Tämä tarkoittaa, toisin kuin Keskustalle, että alueellistaminen pitää tehdä järkevästi. Ei niin kuin Lääkelaitoksen tapauksessa, joka on surullinen esimerkki keskustalaisesta tavasta alueellistaa.

Kuntaministeri Mari Kiviniemi totesi tänään Ilkassa ja Pohjalaisessa, että holtittoman alueellistamisen vastustaminen on "helsinkikeskeisyyttä." Tämä ei pidä paikkaansa. Vihreät eivät ole valmiita uhraamaan työntekijöiden oikeuksia, toimivia organisaatioita ja ympäristöä alueellistamisen nimissä. Näiden kysymysten huomioiminen ei ole helsinkikeskeisyyttä, vaan vastuullisuutta.

"Alueellistaminen päämääränä on kannatettava. Itsekin Pohjanmaalta kotoisin olevana ymmärrän sen hyvin. Alueellistaminen on kuitenkin tehtävä järkevästi.", totesi Puoluesihteeri Panu Laturi Tampereella Vihreiden vaalitilaisuudessa.

Kokkolan asema on edelleen epäselvä. Päätöstä siitä, onko Kokkolan suunta pohjoinen vai etelä, ei olla pystytty tekemään.

"Olisin toivonut pohjalaislähtöiseltä Ministeri Kiviniemeltä selkeää kantaa siihen, miksi Keskusta haluaa Kokkolan pohjoiseen. Varsinkin kun Kokkolan luonnollinen suunta on etelä. Tässäkin pitää miettiä toimivuutta, eikä pelkkää ideologiaa." toteaa Laturi.