— Suvi Reijonen

Tarja Cronberg Eurooppalaisen Suomen tilaisuudessa Espoossa 9.5.2009

Hyvät ystävät!

Talouskriisi varjostaa tätä Eurooppa-päivää. Kriisit saavat usein ilmaisun liikkeinä. Talouskriisejä saattelee lähes aina populismi. Kansalaisten hyvinkin monenlainen tyytymättömyys saa rinnalleen liikkeen, joka pystyy pukemaan tyytymättömyyden aiheet sanoiksi.

Aiemmin kriisit purkautuivat uskonnollisina liikkeinä. Näin joskus jopa nykyäänkin. Uskallan kuitenkin väittää, että populismi on demokratian välttämätön matkakumppani. Missä kriisi, siellä populismi.

Hyvät ystävät!

Olen useaan otteeseen ilmaissut tyytyväisyyteni, että Timo Soini lähti eurovaaleihin. Tietty vastakkainasettelu on hyväksi. Nyt ihmiset voivat ottaa kantaa selkeisiin vaihtoehtoihin.

Tyytyväisyyteni loppuu tähän. Näen Vihreät vastavoimana perussuomalaisten populismille. Vihreät ovat ennakkoluulojen lietsonnan, Eurooppa-vastaisuuden ja löysän puheen vastavoima.

Paheksun syvästi myös niitä sosiaalidemokraattien, keskustan ja kokoomuksen edustajia, jotka ovat lähteneet rämpimään perussuomalaiseen poliittiseen suohon.

Hyvät ystävät!

Populismi on todellakin vetinen poliittinen aapasuo, jonne hukkuu helposti. Reitti näyttää tasaiselta ja selvältä, mutta pohja pettää varmasti.

Koskaan ja missään eivät populistiset liikkeet ole kestäneet. Vielä vähemmän niistä on ollut apua niihin ongelmiin, joita ne ovat ilmaisseet.

Missä viipyvät esimerkiksi Timo Soinin linjaukset maahanmuuttajien kotoutumisesta? ”Maassa maan tavalla” ei ole kotoutumispolitiikkaa. Se ei anna mitään työvälineitä esimerkiksi opettajille, joiden luokasta puolet on maahanmuuttajia.

Vihreät lähtevät maahanmuuttopolitiikassa ratkaisuista. Suomalaisilla on varmasti maahanmuuttajista myös huonoja kokemuksia. Olen itsekin ollut useaan otteeseen maahanmuuttaja. Varmasti minunkin oudoista tavoistani on ollut jollekin huonoja kokemuksia tai ainakin ihmetyksen aihetta.

Näitä kokemuksia voidaan vähentää. Jokaisen Suomeen muuttavan on esimerkiksi saatava kielikoulutusta mahdollisimman nopeasti ja riittävän paljon.

Hyvät ystävät!

Populismi ei vastaa myöskään muihin vakaviin ongelmiin. Vihreät ovat myös vastavoima esimerkiksi sille perussuomalaisten linjaukselle, että EU:ta ei saa kehittää.

Perussuomalaiset sanovat ajavansa kansanvaltaa. Heidän mukaansa kansanvaltaa ei voi rakentaa kansainvälisellä tasolla. Vihreiden mielestä kansanvaltaa nimenomaan tulee rakentaa ja vahvistaa kansainvälisellä tasolla. Ilmastonmuutoksen kaltaisia ongelmia ei
nykypäivänä voida ratkaista vain Suomessa. Tätä perussuomalaiset kuitenkin esittävät. Asiat on kuitenkin hoidettava kansainvälisesti ja demokraattisesti.

Perussuomalaiset vastustavat Lissabonin sopimusta, joka edistää eurooppalaista kansanvaltaa. Lissabonin sopimus nimittäin vahvistaa nimenomaan sen ainoan elimen eli europarlamentin valtaa, joka on valittu suorilla vaaleilla kansanvaltaisesti.

He vastustavat sen elimen valtaa, jonne minä ja Soini olemme hakemassa. Soini ei siis halua, että hänen ja hänen kannattajiensa valta EU:ssa kasvaisi. Tämä on hyvin ristiriitaista.

Hyvät ystävät!

Populismina näen myös sosiaalidemokraattien vihertymisen vaalien aikaan. Puhutaan vaaleissa yhtä. Vaalien välillä historiallinen painolasti ja sidokset ohjaavat hyvin perinteisiin ratkaisuihin. En usko, että esimerkiksi työministeriötä olisi voitu uudistaa sosiaalidemokraattien toimin.

Minun on myös hyvin vaikea pitää myös Jutta Urpilaisen puheita viherelvytyksestä uskottavina. Hallituksessa sosiaalidemokraatti Paavo Lipposen johdolla Suomeen alettiin rakentaa ydinvoimaa, joka pysäytti uusiutuvan energian kehityksen.

Hallituksessa sosiaalidemokraatit myös vastustivat uusiutuvan energian takuuhintaa. Olisi tietysti hienoa, jos Jutta Urpilaisen johdolla puheet viherelvytyksestä alkaisivat pitää. Tässä vaiheessa näen ne lähinnä keinotekoisen pyhyyden osoituksina ja vaalipuheina, joilla ei ole katetta vaalien välillä.

Vihreät ovat sen sijaan puhuneet näistä asioita pitkään. Olemme myös saaneet niiden suhteen tekoja aikaiseksi. Tässä maailmantilanteessa vihreät edustavat sellaista uutta ja uskottavaa, jota sosiaalidemokraatit yrittävät matkia vaalien alla. Valitettavan usein
demareiden vihreys on häviää  vaalien jälkeen.

Hyvät ystävät!

Tätä Eurooppa-päivää vietetään Euroopan luovuuden ja innovoinnin teemavuoden merkeissä. Se on hyvä teema. Se on monessa mielessä hyvin suomalainen ja hyvin vihreä teema. Se on myös hyvin vähän perussuomalainen, ennakkoluuloinen tai sisäänpäinkääntynyt teema.

Vihreät lähtevät siitä, että Suomella on hyvin paljon annettavaa EU:lle. Tasa-arvo voisi olla yksi vientiartikkeli meiltä EU:hun. Minusta EU:n nimettyihin toimielimiin kuten, komissio, tuomioistuimet ja komiteat, tulisi maiden esittää aina sekä mies että naisehdokasta. Muuten nämä tehtävät tuppaavat menemään herroilla. Korostan, että en tässä asetu vastustamaan Olli Rehnin nimitystä komissaariksi. Jatkossa asiaan on
kuitenkin saatava muutos.

Suomi myös saa hyvin paljon EU:sta ja EU:n avulla. On aivan varmaa, että esimerkiksi yksi suomalaisen luovuuden ja innovoinnin lippulaiva eli Nokia olisi menestynyt paljon huonommin ilman EU:n yhteismarkkinoita. Aivan yhtä varmasti Espoo ei kukoistaisi, jos tätä menestystarinaa ei olisi saatu aikaan.

Omassa työministerin roolissani olen pyrkinyt antamaan kaiken mahdollisen tuen luovuudelle ja innovoinnille. Tieteilijöiden ja taiteilijoiden sosiaaliturvan parannukset ovat yksi käytännön esimerkki tästä työstä.

Hyvät ystävät!

Eurovaaleissa ratkaistaan pitkälti suomalaisen Eurooppa-politiikan painopiste, Suomen kansainvälinen tulevaisuus ja myös ulkosuhteiden tyyli. Tässä kamppailussa ovat vastakohtia perussuomalaiset ja vihreät. Muut puolueet tekevät ratkaisujaan ja valintojaan meidän osoittamiin suuntiin.

Perussuomalaisten suunnassa Suomi kääntyy ennakkoluuloihinsa ja kieltäytyy osallistumasta EU:n kehittämisen. Kääntyminen sisäänpäin olisi hyvin vaarallista tässä taloudellisessa tilanteessa ja tuhoisaa esimerkiksi ilmastopolitiikan kannalta. Se ei olisi hyväksi Suomen kansainväliselle arvovallalle.

Vihreiden suunnassa lähdetään hakemaan ratkaisuja Suomen, EU:n ja tämän maailman ongelmiin. Vihreät hakevat ratkaisuja yhtä aikaa talouskriisiin, ilmastokriisiin ja siihen, että jatkossa öljy ja uraani ehtyvät energianlähteinämme. Nämä kriisit on ratkaistava vihreällä elvytyksellä.

Toivon vilpittömästi muiden seuraavan tähän suuntaan.