— Suvi Reijonen

Vihreät ajavat eurovaaleissa Rail Baltican rakentamista Tallinnasta Keski-Eurooppaan

Junalla on päästävä yön yli Eurooppaan

Vihreät ajavat eurovaaleissa Rail Balticaa eli Tallinnasta Baltian läpi Keski-Eurooppaan kulkevaa yhtenäistä junayhteyttä. Suomi kytkeytyisi siihen alkuvaiheessa lauttayhteyden kautta. Rail Baltica yhdistäisi Suomen eurooppalaiseen liikenneverkkoon ja Keski-Eurooppaan silloinkin, kun ilmastosyyt tekevät lentämisestä paitsi ympäristölle haitallista, myös hyvin kallista.

- Kesäkuun eurovaaleissa valittava uusi parlamentti voi käynnistää ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta välttämättömän hankkeen suunnittelun välittömästi ja rakentamisen nopeasti, kansanedustaja Johanna Sumuvuori sanoo.

Ensimmäisenä on rakennettava nykyaikainen ja nopea, eurooppalaisella raideleveydellä toimiva raideyhteys Tallinnasta Varsovaan ja edelleen Länsi-Eurooppaan.

- Pidemmän tähtäimen tavoitteenamme on korvata Helsingin ja Tallinnan välinen lauttayhteys kaupungit yhdistävällä tunnelilla, joka liittää Suomen lopullisesti manner-Eurooppaan, Sumuvuori sanoo.

Rail Baltica on osa Euroopan unionin Trans-European Transport Networks TEN-T -ohjelmaa. Se on yksi kuudesta eurooppalaisesta prioriteettiväylähankkeesta. Radan on tarkoitus valmistua vuoteen 2020 mennessä. Hankkeen hinnaksi on arvioitu 3,2 miljardia euroa.

- Mielestämme hankkeen viivyttämisen on loputtava, ja Euroopan unionin koheesio- ja rakennerahastojen liikenneinvestoinnit on kohdistettava osana ilmastonmuutoksen torjuntaa ja elvytystä tukevaa Green New Dealia nimenomaan raideliikenteen voimakkaaseen kehittämiseen, toteaa Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi.

Vihreät avasivat Pro Rail Baltica -kampanjan 16.5. Jyväskylässä puoluekokouksen yhteydessä.

Rail Baltican edistäminen on yksi Vihreiden eurovaaliteemoista. Junayhteydelle on perustettu verkkoon tukisivut:

www.prorailbaltica.eu.