— Vesa Saarinen

Vihreät uudistivat verkkosivunsa

Esteettömyys, helppokäyttöisyys ja sosiaalisen median hyödyntäminen korostuvat

Vihreiden uusittujen verkkosivujen (www.vihreat.fi) merkittävimpiä elementtejä ovat sosiaalisen median (Twitter, Flickr, YouTube, Facebook) runsas hyödyntäminen sekä esteettömyyden ja helppokäyttöisyyden parempi huomioiminen. Uudistuksen tavoitteena on helpottaa politiikkaan mukaan lähtemistä sekä tarjota asiatietoa vihreistä entistä helpommin lähestyttävässä muodossa.

- Vihreät ovat olleet suomalaisista puolueista ahkerimpia Internetin hyödyntäjiä ja verkon uusimpien trendien tuntijoita. Uskomme, että sivu-uudistuksemme vahvistaa tätä kuvaa. Hyödynnämme sosiaalisia medioita muihin puolueisiin verrattuna erittäin runsaasti – liikumme siellä, missä ihmiset Internetissä liikkuvat ja käytämme niitä palveluita, mitä ihmiset ovat tottuneet käyttämään, kertoo sivu-uudistusta johtanut Vihreiden verkkotuottaja Vesa Saarinen.

Avoimen ja vapaan lähdekoodin Drupal-sisällönhallintajärjestelmää moottorina käyttävää sivustoa on rakennettu yhteisöllisesti. Mainos- tai viestintätoimistoja ei uudistuksessa ole käytetty. Uudistusta on johtanut Vihreiden oma viestintäyksikkö, ja sivuston sekä sen sisällön rakennusapua on saatu innokkailta, verkkoviestintää tuntevilta vihreiltä ympäri maan.

- Olemme ylpeitä ja iloisia siitä, että olemme saaneet sivujen rakennukseen vapaaehtoisapua. Vapaaehtoisten korvaamaton ja pyyteetön apu osoittaa jälleen kerran, että yhteisöllisyydellä tietoverkoissa voidaan saada upeaa jälkeä aikaan, Saarinen kertoo.

Sivuston rakennetta ja sisältöä on rakennettu Vihreiden kesällä 2008 tekemän laajan verkkoviestintätutkimuksen perusteella. Tuloksista kävi ilmi, että ihmiset arvostavat verkkosivuilla helppokäyttöisyyttä, esteettömyyttä ja yhteisöllisyyttä.

- Hyvä verkkosivusto ei ole koskaan täysin valmis, vaan kaikenlaisia uudistushankkeita on vireillä jatkuvasti. Nyt, uudistuksen ensimmäisen ja näkyvimmän vaiheen päätyttyä, valmistelemme uusia palveluita, esimerkiksi uudentyyppistä vuorovaikutteista palautelaatikkoa, Saarinen paljastaa.