— Vesa Saarinen

Vihreille eurovaalit ovat ilmastonmuutos- ja talousvaalit

Tarja Cronberg ja Panu Laturi Vihreiden eurovaalikampanjan avauksessa:
VIHREILLE EUROVAALIT OVAT ILMASTONMUUTOS- JA TALOUSVAALIT

Vihreät esittelivät eurovaalikampanjansa maanantaina. Tavoitteeksi Vihreät ovat asettaneet vähintään kaksi meppiä. Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg ja puoluesihteeri Panu Laturi arvioivat, että kolme euroedustajaa olisi iso iloinen yllätys.

Vihreät tulevat puhumaan vaalien yhteydessä ilmasto- ja talouskriisien ratkaisuista ja siitä, että Euroopan on edistettävä demokratiaa, hyvinvointia ja ihmisoikeuksia, puheenjohtaja Tarja Cronberg sanoi. Vihreillä on yhteinen eurovaaliohjelma Euroopan Vihreiden kanssa.

- Vihreiden tavoitteet ovat hyvin samankaltaisia kotikylillä, Suomen politiikassa ja Euroopan politiikassa. Talous- ja ilmastokriisiin on vastattava nyt vihreällä elvytyksellä, joka ratkoo molempia, Cronberg sanoi.

- Vaaleissa tullaan ratkaisemaan Euroopan unionin tulevaisuus. Ilmastonmuutoksen torjunta ja talouden siirtäminen 2010 luvulle, rahoitusmarkkinoiden sääntely ja veroparatiisien lopettaminen, kansalaisvapauksien tukeminen sekä kuluttajien oikeudet ovat Vihreiden eurooppalaisen vaaliohjelman keskiössä, Cronberg sanoo.

Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi arvioi, että vaaleista tulee jännittävät:

- Tulos ratkaistaan viimeisten viikkojen aikana. Meillä hyvä henki, innokas kenttä ja kannattajamme ymmärtävät EU:n merkityksen. Siksi luotan vahvasti siihen, että saamme vähintään tavoitteemme: kaksi europarlamentaarikkoa, 210 000 ääntä ja 13 prosentin kannatuksen, Laturi laskee.

Äänesi kuuluu Vihreille -slogan kertoo, mitä Vihreät ajavat: kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä, tasa-arvoa, läpinäkyvyyttä ja avoimuutta sekä ilmastonmuutoksen ratkaisemista.

- Haluamme sanoa, että jos olet näiden asioiden takana, äänestä meitä. Mikäli olet sitä mieltä, että ihmisten vaikutusvaltaa EU-päätöksentekoon tulisi lisätä, kannattaa äänestää Vihreitä. Jos olet valmis siihen, että kaikki ihmiset olisivat tasa-arvoisia, jos haluat avoimuutta ja läpinäkyvyyttä unioniin tai jos otat ilmastonmuutoksen vakavasti ja haluat ratkaista sen, me olemme oikea puolue. Näissä vaaleissa on kyse nimenomaan päämääristä, joita ajetaan. Pelkkä asiantuntijuus ei riitä, Laturi sanoo.

Puoluesihteeri Laturi uskoo, että näissä vaaleissa erityisesti sosiaaliset mediat kuten Facebook ja Twitter tulevat saamaan suuremman roolin kuin aikaisemmin.

- Facebook, Twitter ja muut sosiaaliset mediat ovat juuri niitä paikkoja missä äänestäjät ja kansalaiset ovat. Ne ovat myös paikkoja joissa on mahdollisuus vuorovaikutukseen puolueen, ehdokkaiden ja äänestäjien kesken. Me ja meidän kannattajamme käyttävät jo nyt netin sosiaalisia medioita arjessaan, emme näe tarpeelliseksi perustaa mitään uutta yhteisöä vaaleja varten.

Kampanjajulisteet ovat suunnitelleet AD Iiro Törmä, kuvaaja Teemu Kuusimurto ja copy Mika Niiniranta.