— Suvi Reijonen

Andersson ryhmäpuheessa ilmasto- ja energiastrategiasta: Suomen on satsattava uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen

- Energian ja sähkön kulutusennusteet arvioitava uudelleen Suomessa ilmastopäästöt on tämän vuosisadan puoliväliin mennessä saatava lähelle nollaa. Siten eduskunnan käsittelyssä oleva ilmasto- ja energiastrategia on vasta alkusoittoa ilmastonmuutoksen vastaisessa kamppailussa. Vihreä eduskuntaryhmä katsoo, että energian ja sähkön kulutusennusteet ovat ilmasto- ja energiastrategiassa ylimitoitettuja. - Hallituksen strategiassa todetaan, että tavoitearvoja voidaan tarkistaa, jos EU:n Suomelle esittämät velvoitteet tai keskeiset olosuhteet muuttuvat olennaisesti. Sähkönkulutus on nyt laskenut talouden taantuman ja teollisuuden rakennemuutoksen takia vuoden aikana enemmän kuin kertaakaan toisen maailmansodan jälkeen. Se on laskenut Loviisan toisen ydinreaktorin tuotannon tai viidentoista Vuotoksen tuotannon verran. Tämä lasku alkoi jo ennen taantumaa, Janina Andersson huomautti Vihreiden ryhmäpuheessa ilmasto- ja energiastrategian palautekeskustelussa. Tämän vuoksi on loogista, että talousvaliokunta edellyttää hallitusta arvioimaan uudelleen energian ja sähkön kulutusennusteet niin, että nämä toimintaympäristön muutokset otetaan huomioon. Uudelleenarviointi pitää Vihreiden mielestä tehdä viimeistään ydinvoimalupahakemusten käsittelyn yhteydessä. Vihreä eduskuntaryhmä ei kannata ydinvoiman lisärakentamista. Hallituksen ilmasto- ja energiastrategia korostaa, että periaatepäätöstä harkittaessa lähdetään siitä, ettei ydinvoimaa rakenneta maahamme sähkön pysyvää vientiä silmälläpitäen. - Elinkeinoministerin syksyksi lupaamat uudet ennusteet tulevat luultavasti tekemään entistä selvemmäksi, että emme tarvitse enää lisää ydinvoimaa Suomen markkinoille, Andersson sanoi. Suomella on vahvaa uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden osaamista. - Meidän on satsattava kestäviin ratkaisuihin täällä kotimaassa. Siten parannamme asemiamme myös vientimarkkinoilla ja saamme uusia viherkaulustyöpaikkoja. Suomi voi ja Suomen kannattaa olla ilmastonsuojelun edelläkävijä, Andersson painotti.