— Katja Alvoittu

Eläintyöryhmä: Kettudiesel haiskahtaa viherpesulta

Vihreiden eläintyöryhmä ei pidä ajatuksesta, että tarhakettujen raadoista alettaisiin tehdä biodieseliä. Tekniikka & Talous -lehdessä uutisoitiin asiasta 14.6. - Sinänsä on hyvä asia, jos epäekologisista elinkeinoista tehdään viherinvestointien avulla ekologisempia, mutta turkistarhaus on ja tulee olemaan erittäin epäekologinen ja epäeettinen elinkeino, sanoo eläintyöryhmän puheenjohtaja Laura Rantanen. - Tätä eläinten kärsimykseen perustuvaa elinkeinoa ei voi legitimoida kettudieselin avulla. Tämä haiskahtaa pahasti viherpesulta, jatkaa Rantanen. Suomessa kettuja tuotetaan vuodessa miljoona yksilöä, joista saataisiin vain 1000 tonnia dieseliä. Pelkkä eläinten kuljettaminen turkistarhoilta veisi merkittävän osan tuotannosta. Täten toiminta ei ole millään lailla taloudellisesti tai ekologisesti perusteltua. Koko Suomen turkistarhauksesta saatava polttoainemäärä jäisi energiasisällössä mitattuna huomattavasti pienemmäksi kuin yhden ainoan suuren tuulivoimalan tuottama energiamäärä vuositasolla. - Kettudieselin tuotantokoneisto vaatisi myös paljon investointeja. Kettudieselprojekti on turkisteollisuuden taloudellisesti järjetön hanke, jonka tarkoitus on tehdä keinotekoisia esteitä turkistarhauksesta luopumiseen ja puhdistaa turkistarhauksen tahriintunutta imagoa, jatkaa Rantanen. Vihreiden eläintyöryhmä vaatii turkistarhauksen kieltämistä kokonaan siirtymäaikojen kautta. Turkistarhaajat voisivat löytää uuden ammatin vaikka bioenergian parista, mikäli kyseinen aihe kiinnostaa. Euroopan maista yhä useampi on päätynyt kieltämään turkistarhauksen. Iso-Britannia, Sveitsi, Itävalta, Kroatia ja Bulgaria ovat lopettaneet tarhauksen kokonaan. Hollannissa kettu- ja chinchillatarhaus on kielletty. Ruotsissa hyvinvointivaatimukset ketuille ovat niin tiukat, että tarhaus on käytännössä loppunut. Viimeksi tarhauksen kieltäjiin on liittynyt Tanska, jonka parlamentti päätti toukokuun lopussa kieltää kettutarhauksen. Tanskan päätöstä perusteltiin sillä, että ketuille on mahdotonta tarjota vankeudessa elinoloja, jotka takaisivat niiden hyvinvoinnin. Myös minkkitarhauksen kieltämisestä keskustellaan useissa maissa.