— Vesa Saarinen

Vihreät julkistivat kaiken eurovaalirahoituksensa

Vihreät julkaisivat kaiken eurovaalirahoituksensa

- kaikkien puolueiden rahoitus avoimeksi!

Vihreä puolue sekä kaikki Vihreät eurovaaliehdokkaat ovat julkistaneet vaalirahoituksensa.

Puolue on käyttänyt vaaleihin 273 300 euroa. Siitä 188 000 euroa on käytetty ehdokkaiden kampanjoiden tukemiseen, josta 88 000 euroa ulkomainoskampanjaan, 26 000 euroa puolueen lehtimainontaan ja 23 000 euroa vaalilehteen. Mainonnan suunnittelusta ja toteutuksesta puolue on maksanut 12 000 euroa.

Tuloja puolue on saanut noin 19 000 euroa seminaarista ja 4 600 euroa lahjoituksina, loput varat ovat peräisin puolueen budjetista, joka on puoluetukea.

Kaikkien Vihreiden eurovaaliehdokkaiden vaalitulot ja -menot on julkistettu kunkin ehdokkaan verkkosivuilla. (Linkit ilmoituksiin os www.vihreat.fi/rahoitus)

- Mielestämme on tärkeää, että äänestäjä tietää kenen rahoilla oma ehdokas on kampanjansa tehnyt. Ajamme läpinäkyvyyttä unionin päätöksentekoon kaikilla tasoilla. Tämä on meille tärkeä periaate, sanoo Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi.

Vihreät pitävät tärkeänä, että myös muiden puolueiden ja ehdokkaiden vaaleissa käyttämä raha on jäljitettävissä sen alkuperäiseen lähteeseen. Tämän pitää koskea sekä ehdokkaiden että puolueiden kampanjoita että puolueiden rahoitusta ylipäänsä. Vihreät ovat julkistaneet eurovaalirahoituksensa ohella myös kaikki tulonsa ja menonsa vaalien välissä.

- Mielestämme kaikkien puolueiden pitäisi toimia avoimesti myös vaalien välissä. Kaiken puolueiden ja muiden niitä lähellä olevien organisaatioiden saaman rahoituksen tulisi olla julkista. Nyt puolueet voivat piilottaa lahjoituksia ja muita tukia lähellä olevien organisaatioiden taakse sekä tehdä irrallaan varsinaisesta kampanjastaan imagomainontaa, jonka rahoituksesta kansalaisella ei ole mitään tietoa, Laturi sanoo.

Tiedot Vihreiden rahoituksesta sekä puolueen ja ehdokkaiden eurovaalirahoituksesta on julkistettu kokonaisuudessaan sivulla www.vihreat.fi/rahoitus.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden rahoitus on julkistettu sivulla www.vino.fi/vaalirahoitus