— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluesihteeri Laturi: Ammattiyhdistysliike on heräämässä pätkätöiden todellisuuteen, entäs SDP?

PAM:n Ann Selin vaati tänään, että pätkätyöntekijöiden asema pitää saada kuntoon. "Silpputyöläisten asemaa pitää parantaa, ja se edellyttää nopeita toimenpiteitä. Keinoina voisivat olla uudet elementit verotuksessa, työttömyysturvassa ja työehtosopimuksissa", Selin sanoi.

- Ammattiyhdistysliike on herännyt pätkätyön todellisuuteen. Työmarkkinamme ovat muuttuneet ja pätkätyöt ovat tulleet jäädäkseen. Työttömyysturvan joustavoittaminen ja nopeuttaminen auttaisi monia. Nykyinen malli ei toimi pätkätyöntekijöille. Siksi Selinin avaus on merkittävä, Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi totesi Oulussa Vihreiden vaalitilaisuudessa.

- On erittäin tervetullutta, että ammattiyhdistysliikkeen puolella ollaan havahduttu siihen todellisuuteen, että työelämän pelisäännöt on pääosin rakennettu vakituisten ja pysyvien työsuhteiden malliin. Talouden rakennemuutos on muuttanut maailmaa ja yli puolet uusista työsuhteista on muita kuin vakituisia.

- Vihreät ovat ajaneet perustuloa ratkaisuksi työelämän pirstaloitumiseen. Perustulo takaisi kaikille varman pohjan ja sen, että jokaisesta ansaitusta eurosta jää työntekijälle jotain käteen. Perustulo helpottaisi myös työn vastaanottamista ja poistaisi loukkuja joita syntyy, kun työsuhde vaihtuu usein. Samalla se poistaisi turhaa byrokratiaa, Laturi sanoo.

- Ammattiyhdistysliikkeelle perusturvan ja ansioturvan kytkös on ollut pyhä. Kytkös sitoo perusturvan noston siihen, että ansioturvaa pitää nostaa samassa suhteessa. Kytköksen ansiosta kaikkein köyhimpien perusturvan korottaminen on ollut lähes mahdotonta kustannusten takia. Tämän kytköksen pyhyydestä uusin esimerkki on niin sanottu sosiaalitupo, jonka työmarkkinajärjestöt toivat Sata-komitean pöytään. Se sisältää kytköksen ja poisti mahdollisuuksia Sata-komitealta uudistaa suomalaista sosiaaliturvaa köyhiä auttavaksi.

- Nyt kun ammattiyhdistysliike on herännyt, on myös SDP:n aika herätä. Demarien ja ammattiyhdistysliikkeen olisi pohdittava uudelleen perustuloa sekä perusturvan ja ansioturvan pyhää kytköstä, joka on estänyt perusturvan nostamisen inhimilliselle tasolle, Laturi sanoi.