— Suvi Reijonen

Vihreiden varapuheenjohtaja Puoskari: Ruuhkamaksulainsäädännön valmistelu aloitettava heti

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tänään selvityksensä ruuhkamaksujen käyttöönotosta. Selvityksen mukaan ruuhkamaksut ovat vaikuttava ja kustannustehokas työkalu ruuhkien ja päästöjen vähentämiseen. - Selvitys osoitti ruuhkamaksujen yhteiskuntataloudelliset hyödyt selvästi kustannuksia suuremmiksi. Ruuhkamaksulainsäädännön valmistelu onkin syytä aloittaa heti syksyllä, vaati Vihreiden varapuheenjohtaja, Helsingin kaupunginhallituksen II varapuheenjohtaja Mari Puoskari. - Toisin kuin kokoomus on väittänyt, ruuhkamaksuilla on todistetusti myös myönteisiä vaikutuksia elinkeinoelämälle. Tavarakuljetusten ja työasiointiliikenteen arvioidaan helpottuvan merkittävästi. Ruuhkamaksut mahdollistaisivat isot satsaukset joukko- ja kevyen liikenteen kehittämiseen. Autoilijoille ruuhkamaksujen käyttöönotto merkitsisi lyhyempiä matka-aikoja. Ruuhkamaksut vaativat rinnalleen myös muita toimia. Tämän vuoksi ruuhkamaksujen tuotot tulisi Puoskarin mukaan ohjata Helsingin seudun liikennekuntayhtymälle joukkoliikenteen parantamiseen. Vihreä sivistysliitto on esittänyt ensimmäisenä yhden konkreettisen ruuhkamaksumallin. Raportti löytyy osoitteesta: http://www.visili.fi/thinktank_ekologinen_kaupunkiliikennemaksu.htm