— Ville Niinistö

Ville Niinistön vastaus YLEn uutiseen

"YLE:n vaalikoneen muutamasta kysymyksestä on tehty tulkinta, että vihreät ja kommunistit (SKP) muistuttavat toisiaan. Aatteellisena yleistyksenä tulkinta on kovin tarkoitushakuinen ja palvelee lähinnä vanhaan vastakkainasetteluun jämähtäneiden ihmisten ennakkoluuloja. Kyseiset kysymykset eivät kerro paljoakaan puolueen asemasta perinteisellä talouspoliittisella oikeisto-vasemmisto -akselilla. Samalla jää sanomatta se, että saman tutkimuksen EU-myönteisyyttä kuvaavalla janalla puolueet ovat toistensa ääripäitä. Vihreät on EU-myönteinen ja tulevaisuutta rakentava arvoliberaali liike.

Vihreät kannattavat modernia talouden sääntelyä, kuten korkeaa ympäristönsuojelun tasoa ja korkeaa sosiaaliturvan tasoa. Vihreät eivät kuitenkaan näe markkinataloutta ongelmana, vaan haluavat kehittää sitä: kestävä talouskasvu voi perustua vain kestävän kehityksen periaatteisiin. Euroopan tasoisilla sosiaaliturvan ja ympäristönsuojelun vähimmäisvaatimuksilla vihreiden mielestä varmistetaan parhaiten kansalaisten ja markkinoiden vapauden toteutuminen, eikä suinkaan rajoiteta sitä.

YLE:n kysymyksissä ei ole mitään esimerkiksi siitä, kuinka merkittävä rooli taloudessa tulisi olla julkisella sektorilla ja kuinka merkittävä yksityisillä markkinoilla. Ei myöskään siitä, miten ympäristö- ja sosiaaliturvasääntelyä pitäisi toteuttaa: markkinaohjauksella, julkisen sektorin toimin vai kielloin. Vihreät pitävät parhaana sellaista ympäristöohjausta, joka kannustaa yhteiskuntia muutokseen ja valjastaa yksityisen sektorin luovuuden osaksi tätä muutosta."

Ville Niinistö