— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus Oulussa: Kirjastopalvelut turvattava taantumassa

- Ihmiset tarvitsevat kirjastopalveluja juuri nyt

Laman aikana kuluttajat ja yritykset säästävät kulttuurin kulutuksesta. Myös kuntien tiukassa taloustilanteessa kulttuuripalveluista karsitaan usein ensimmäisenä, vaikka niiden merkitys muun muassa syrjäytymistä ehkäisevänä, sairauksia ennaltaehkäisevänä ja terveyttä ylläpitävänä tekijänä on merkittävä.

- Vihreät haluavat, että kunnat turvaavat vaikeissakin tilanteissa erityisesti kirjastopalvelut. Kirjasto on yksi suosituimmista kulttuuripalveluista. Laman olosuhteissa kirjastojen lukusalit ja muut palvelut muodostuvat erityisen tärkeiksi muun muassa työttömille. Kirjastot auttavat selviytymään lamasta henkisesti ja luovat valinnanvapautta niiden elämään, jotka eivät voi sitä markkinoilta ostaa, muistuttaa Vihreiden puheenjohtaja ja työministeri Anni Sinnemäki.

Lama-aikana valtion tuki kulttuurille on erityisen tärkeää. Kulttuurityö lisää ihmisten kohtaamista, yhteisöhenkeä ja huolenpitoa toisista sekä yrittäjyyttä. Jälkiteollisessa yhteiskunnassa kulttuurialat ovat kasvualoja.

Vihreiden puoluehallitus pitää budjettiesityksessä ehdotettua näyttämö- ja tanssitaiteen vapaiden ryhmien tukemiseen yli miljoonan euron lisäystä erinomaisena. Päätös toteuttaa hallitusohjelman linjauksen vapaan taiteen kentän toimintaedellytysten turvaamisesta.

- Määrärahojen tuntuva lisääminen tukee alati laajenevan vapaan teatterikentän kehittymistä ja parantaa merkittävästi valtionosuuksien ulkopuolelle jäävien itsenäisten ryhmien toimintaedellytyksiä. Taiteen vapaa kenttä on tukensa ansainnut: se tuottaa huomattavan osan maan kulttuuritarjonnasta, korostaa Sinnemäki.

Kansalliset kulttuuri-instituutiot ovat tärkeitä, mutta tärkeintä on turvata taiteen tekemisen edellytykset. Julkista rahoitusta tulee suunnata näyttävien spektaakkeleiden ja raskaiden rakenteiden sijasta enemmän liikkuviin rakenteisiin sekä taiteen tekijöiden tukeen, myös vakiintuneiden kulttuuri-instituutioiden ulkopuolella. Tukea on riitettävä myös lasten kulttuurille, kiertäville teatteriprojekteille ja vähemmän kaupallisille taidetapahtumille.

- Ennen seinien pystyttämistä olisi pysähdyttävä myös miettimään, miten laitoksen pyörittäminen vaikuttaa tukien jakautumiseen taiteenalojen ja käyttäjäryhmien välillä. Kalliisti rakennetut tilat jäävät usein käytännössä vapaiden ryhmien ulottumattomiin, toteaa Sinnemäki.

Hyvänä esimerkkinä onnistuneesta kulttuuritalon konseptista Sinnemäki pitää Oulun Valvetta, jossa pitää majaansa erityisesti elokuvan, tanssin, teatterin ja valokuvan ammattilaisia ja joka järjestää monipuolista toimintaa lapsille ja nuorille sekä heidän aikuisläheisilleen: kerhoja, työpajoja ja festivaaleja. Vihreät kokoontuvat kunta- ja kulttuuripäiville Oulun Valveeseen 15.-16.8.2009.