— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Vuosiloman tulee olla kaikille sama

– Puoluetoimisto uudistaa omat lomansa vaatimusta vastaavaksi

Nykyinen vuosilomakäytäntö on aikansa elänyt ja voimakkaasti pätkätyöläisiä syrjivä.

Uusilla työntekijöillä lomaa kertyy vuodessa viikon vähemmän kuin muilla. Jos työsuhteet toistuvasti kestävät alle vuoden, työntekijä ei saa koskaan pitää tavallista viiden viikon vuosilomaa.

Vihreiden puoluehallitus katsoo, että ensimmäisen vuoden hitaammasta lomakertymästä tulee luopua.

– Usein on vieläpä niin, että ensimmäinen työvuosi on erityisen raskas, koska silloin on eniten opeteltavaa ja vähiten rutiineja. Nykysäännöt vastaavat siksikin huonosti työelämän todellisuutta, toteaa kansanedustaja, Vihreän eduskuntaryhmän varapheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto.

Niillä, jotka aloittavat uuden työsuhteen vuoden alussa, ensimmäinen kesäloma jää noin viikon mittaiseksi. Pidemmälle lomalle pääsee usein vasta puolentoista vuoden kuluttua työsuhteen alkamisesta.

Määräaikaisten työsuhteiden määrä kääntyi laskuun vuonna 2005 mutta yhä iso osa ihmisistä tekee työtä pätkissä. Ongelma on suurin naisvaltaisilla palvelualoilla, joilla määräaikaisuudet ovat yleisempiä.

– On helppo kuvitella, että käytännöstä olisi luovuttu jo aikoja sitten, jos ongelma ei koskisi työelämän heikompiosaisia eli pätkätyöläisiä.

Työmarkkinajärjestöt pohtivat kolmikantaisessa joustoturva-työryhmässä pätkätyöläisten lomapankkia. Alanko-Kahiluoto katsoo, että tähän yhteyteen sopisi hyvin lomakertymän uudistaminen tämän päivän työelämää vastaavaksi.

Puoluehallitus päätti samalla, että jatkossa puolueen solmimissa työsopimuksissa alettaan noudattaa 2,5 lomapäivän kertymää heti työsuhteen alusta. Lisäksi määräaikaisten työsopimusten loppuajankohta määritellään niin kauas, että työntekijä ennättää pitää kertyneet lomapäivät pois työsuhteensa vielä kestäessä.