— Suvi Reijonen

Kasvi: Tuotantoeläinten kaltoinkohtelu lopetettava

- Sikatilojen kuvamateriaali osoittaa tehotuotannon ongelmat

Eilen YLE:n tv-uutisissa ja A-Studiossa nähdyt järkyttävät videot osoittavat, että myös suomalaisessa tehotuotannossa eläimet joutuvat kärsimään kohtuuttomasti. Kun eilistä materiaalia verrataan vuonna 2007 eläintiloilla salakuvattuihin videoihin, käy ilmi, ettei tilanne ole parin viime vuoden aikana korjaantunut.

- Ikävintä kuitenkin on, että yleensä ihmisiä järkyttävät videot osoittautuvat nykyisen eläinsuojelulain mukaiseksi normaaliksi tehotuotannon eläintenpidoksi. Eläinsuojelulakia on siksi uudistettava niin, että se takaa eläinten hyvinvoinnin, sanoo kansanedustaja ja Vihreiden varapuheenjohtaja Jyrki Kasvi. Nyt eläinsuojelulainsäädännön minimivaatimukset ja ministeriön määräykset eivät turvaa eläimille mahdollisuutta lajityypilliseen käyttäytymiseen.

Vihreät katsovat, että Suomeen tulee perustaa eläinsuojeluvaltuutetun virka. Eläinsuojeluvaltuutettu valvoisi nykyisen eläinsuojelulain toteutumista yleisellä tasolla ja veisi uudistuksia eteenpäin aivan kuten lapsiasiain-, vähemmistö-, ja tietosuojavaltuutettu tekevät omilla aloillaan.

Tuotantoeläinten kaltoinkohtelun lopettaminen vaatii myös ennalta ehkäiseviä toimia. Ennaltaehkäisyä edellytetään myös marraskuussa voimaan tulleessa eläinlääkintähuoltolain uudistuksessa. Ennaltaehkäisyä voidaan tehostaa esimerkiksi säännöllisissä asiantuntijakäynneillä eläinten pitopaikoissa.

- Pahimpien eläinrääkkäystapausten osalta on hyvä, että oikeusministeri Brax on ryhtynyt toimeen eläinsuojelurikoksen törkeän muodon saamiseksi lakiin. Asia on mukana lakiesityksessä, joka on tarkoitus antaa keväällä 2010. Samalla eläintenpitokiellon käyttöä ollaan tehostamassa: eläintenpitokielto voitaisiin panna täytäntöön, vaikka tekijä hakisi muutosta tuomioistuimen ratkaisuun.

Myös Ruotsissa julkaistiin marraskuun lopussa sikatiloilta salakuvattua materiaalia.

- Videot käynnistivät laajan yhteiskunnallisen keskustelun eläinten hyvinvoinnista ja Swedish Meatsin puheenjohtaja Lars Hulström erosi kaikista luottamustoimistaan, koska kuvamateriaali paljasti hänen sikatilansa järkyttävät olot. Suomessa vastaava julkinen keskustelu jäi kesken ja johtopäätökset vetämättä vuonna 2007, kun eläintiloilla kuvattu materiaali esitettiin televisiossa. Meillä keskustelussa keskityttiin lähes pelkästään siihen, miten suomalaisen eläintuotannon uskottavuus voidaan palauttaa. Eikö meidän olisi tällä kertaa aika katsoa totuutta silmiin, myöntää epäkohdat ja aidosti puuttua niihin?, Kasvi kysyy.

Eläimen hyvinvoinnista lähtevän lainsäädännön lisäksi tarvitaan kuluttajien valintamahdollisuuksien lisäämistä.

- Kuluttajilla on oltava mahdollisuus tehdä valintoja tietäen miten ne vaikuttavat eläinten hyvinvointiin. Suomalaisen eläintuotannon pitäisi kilpailla eettisellä laadulla ja turvallisuudella, ei halvoilla hinnoilla. Muutoin eettisen kuluttajan kannattaa suosia kasvisvaihtoehtoja tai luomulihaa, Kasvi huomauttaa.

Vihreiden eläinpoliittiset linjaukset verkossa:
www.vihreat.fi/elainlinjaukset