— Suvi Reijonen

Vihreä eduskuntaryhmä: Ei tekijänoikeuslain työsuhdeolettamalle

Vihreä eduskuntaryhmä vastustaa tekijänoikeuslakiin esitettyä työsuhdeolettamaa. Opetusministeriön työryhmä esittää, että työnantajalla olisi tekijän kanssa rinnakkainen käyttöoikeus teokseen. Työ- ja virkasuhteesta syntyneiden teosten oikeudet siirtyisivät työnantajalle, ellei esimerkiksi työsopimuksessa ole sovittu toisin. Työnantaja saisi oikeuden käyttää näitä teoksia vapaasti ja korvauksetta myös työ- tai virkasuhteen päättymisen jälkeen, muuttaa teosta ja myydä sen käyttöoikeudet.

- Työsuhdeolettama ei ole tarpeellinen. Sopimusyhteiskuntamme perusarvoja on ollut, että tekijällä on oikeus päättää kenelle ja millä ehdoilla hän oikeutensa luovuttaa. Ei myöskään ole oikeusriitoja tai muita ongelmia, jotka vaatisivat työsuhdeolettamaa ratkaisukseen. Työnantajat ovat nykyiselläkin lainsäädännöllä saaneet neuvoteltua itselleen tarvitsemansa tekijänoikeudet, toteaa kansanedustaja, Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto.

Työsuhdeolettama on herättänyt laajaa vastustusta. Eduskunnalle luovutettiin viime viikolla adressi, jonka 14 000 allekirjoittajaa vastustavat lakia. Vihreän eduskuntaryhmän lisäksi opposition ja keskustan eduskuntaryhmät ovat ilmoittaneensa vastustavansa esitystä. Yksikään eduskuntaryhmä ei ole vielä ilmoittanut kannattavansa sitä.

- Luova työ on kansantalouden tärkeä käyttövoima. Valtion ei tule heikentää luovan työn tekijöiden asemaa ja toimeentuloa. Tekijänoikeustulot muodostavat tärkeän osan luovan työn tekijän toimeentulosta. Työsuhdeolettama heikentäisi olennaisesti mahdollisuuksia elättää itsensä työllään ja samalla motivaatiota luovan työn tekemiseen, korostaa kansanedustaja, Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Kirsi Ojansuu.

Ehdotettu malli on ongelmallinen työntekijöiden oikeuksien kannalta. Työsuhdeolettama muodostaisi oikeustajun kannalta arveluttavan ennakkotapauksen, jossa lainsäädännöllä tuettaisiin heikomman sijasta vahvempaa osapuolta eli työnantajaa.

Uusi tekijänoikeuslainsääntö koskisi muun muassa kirjoituksia, valokuvia, karttoja, mainoksia, teknisiä piirustuksia ja jopa joissakin tapauksissa raportteja ja muistioita.

Puoluehallituksen kannanotto 8.11.2009