— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus ja Helsingin Vihreät Östersundomista: Natura-alueita ei voi uhrata

Rakentaminen ja luonnonarvot täytyy sovittaa tarkasti yhteen Sipoosta Helsinkiin liitetyllä alueella, vaativat Vihreiden puoluehallitus ja Helsingin Vihreät.

- Naturaan kuuluville Kapellvikenin lintualueille ei pidä rakentaa asuntoja. Pikemminkin lintualue pitäisi liittää viherkäytävällä tulevaan Sipoonkorven kansallispuistoon. Luonnon monimuotoisuuden teemavuotena Suomen ja Helsingin pitää näyttää hyvää esimerkkiä. Ympäristöministeri Paula Lehtomäen kommentit Natura-alueille rakentamisesta ovat ikävä avaus tälle vuodelle, sanoo Vihreiden varapuheenjohtaja ja Helsingin vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Mari Puoskari.

Sipoonkorven eteläosien suojelu on oltava lähtökohtana niin alueen kaavoituksessa kuin raidelinjauksessa. Uudesta asuinalueesta voidaan vihreiden mielestä muodostaa kokonaisuus, jossa ympäristöarvot yhdistyvät tiiviiseen kaupunkirakenteeseen.

Vihreät muistuttavat, että Natura-alueita on myös tiiviisti rakennettujen kaupunginosien läheisyydessä. Mikään yleinen etu ei kuitenkaan voi Vihreiden mukaan vaatia niille rakentamista.

Vihreät ovat myös pitkään vaatineet Sipoonkorven kansallispuiston perustamista.

- Sipoonkorven kansallispuiston perustaminen kuuluu ministeri Lehtomäen vastuulle. Ministeriön on pikimmiten tehtävä hallitusohjelmaan kirjattu esiselvitys Sipoonkorven kansallispuistosta. Selvitys on edellytyksenä sille, että kansallispuistohanke voi edetä, sanoo Mari Puoskari.

- Sipoonkorpi on nähtävä sekä tärkeänä suojelualueena että Nuuksion kaltaisena pääkaupunkiseudun itäisenä keuhkona. Nuuksion valtava suosio osoittaa, että kasvavan seudun ihmiset tarvitsevat toisenkin kunnollisen virkistys- ja ulkoilualueen. Selvityksen valmistuttua maan hallituksen on annettava esitys kansallispuistosta eduskunnalle mahdollisimman pian. Aika esityksen tekemiselle on loppumassa, Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Ville Ylikahri vaatii.