— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Toimeentulotukeen lasten harrasteraha

Toimeentulotukeen tulee korvamerkitä harkinnanvarainen osuus lasten ja nuorten harrastuksiin. Perustoimeentulon tukeen lisättävän osuuden tehtävä on varmistaa, että jokaisella lapsella on mahdollisuus ainakin yhteen harrastukseen. Vihreiden puoluehallituksen mukaan tämä olisi merkittävä käytännön toimi ehkäistä ennalta lasten ja nuorten syrjäytymistä.

Lasten ja nuorten syrjäytyminen lisääntyy hyvin todennäköisesti työttömyyden kasvun myötä, ellei sen torjuntaan löydetä uusia keinoja. Suhteellisessa köyhyydessä eli vuonna 2009 Suomessa jo yli 150 000 lasta.

- Köyhyys erottelee lapsia uudella tavoin. Usein harrastuksen alkuun pääsee pienellä rahalla vähävarainenkin. Taitojen kehittyessä harrastusten kustannukset kasvavat ja varsinkin yksinhuoltajien lapset putoavat porukasta. Osa lapsista syrjäytyy ikätoveriensa seurasta köyhyyden takia. Korvamerkitty ja kuittien perusteella maksettu harrastusraha toisi tasa-arvoa ja poistaisi yhden syrjäytymistä tuottavan tekijän, sanoo Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto.

Osa kunnista jo maksaa maksaa valtakunnallisten suositusten mukaisesti vähävaraisten lasten harrastuskuluja. Esimerkiksi Helsingin kaupungin sosiaalivirasto kustantaa pienituloisten perheiden lasten harrastemaksuja. Valtakunnallinen käytäntö tasoittaisi eroja kuntien välillä.

Puoluehallitus kiittelee Vanhasen II hallituksen toimia koulujen harrastustoiminnan elvyttämisessä. Koulujen kerhot vähenivät aiempina vuosina lähes olemattomiin.

Kunnat ovat voineet 2008 lähtien hakea erityisavustusta koulujen kerhojen tukemiseen. Perusopetus paremmaksi (POP) -ohjelmassa on ollut vuosina 2008–2010 315 opetuksen järjestäjää. Kerhoihin osallistuminen on lapselle ja nuorelle maksutonta ja vapaaehtoista.

- Koulujen kerhojen elvyttäminen on erinomainen esimerkki syrjäytymistä ehkäisevästä toiminnasta. Kaikkia kiinnostavat harrastukset eivät kuitenkaan rajoitu koulujen tarjontaan. Panostaminen koulujen ulkopuoliseen lasten harrastamiseen säästää myöskin pitkällä tähtäimellä kuntien ja valtion rahoja, jos osakin syrjäytymisvaarassa olevista saadaan pysymään mukana, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Vuosi 2010 on Euroopan köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen torjunnan teemavuosi.