— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus: Työmarkkinatuesta henkilökohtainen jo tällä vaalikaudella

- Tie ulos köyhyydestä on tehtävä helpommaksi

Vihreiden puoluehallitus haluaa, että työttömän perusturvasta tehdään henkilökohtainen niin, että se ei enää riipu puolison tuloista.

- Jokaisella tulee olla oikeus omaan työttömyyden aikaiseen turvaan. Kenenkään aikuisen ei tulisi olla täysin riippuvainen toisen avusta, Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki toteaa.

Vihreiden mielestä tarveharkinnan poistaminen on myös tasa-arvokysymys, koska se kohdistuu enemmän toiseen sukupuoleen, tässä tapauksessa naisiin.

- Perusturvan muuttaminen henkilökohtaiseksi kohentaa ennen kaikkea pienituloisten, puolisostaan riippuvaisten naisten asemaa, koska se parantaisi heidän mahdollisuuksiaan päästä työelämään.

Kenenkään työttömyysturvaa ei pitäisi leikata sillä perusteella, että puoliso pystyy periaatteessa elättämään kumppaninsa, Sinnemäki sanoo.

Työttömän pariskunnan näkökulmasta toisen puolison töihinmeno ei tuo talouteen lisää rahaa, koska toisen puolison lisäansiot leikkaavat toisen tukea. Puoluehallitus pitää työttömyysturvan tarveharkinnasta luopumista SATA-komiten tärkeimpänä ehdotuksena työnteon kannattavuuden parantamiseksi. Uudistuksen hinnaksi on arvioitu 23 miljoonaa euroa.

- Tarveharkinnan poistaminen tekisi työn vastaanottamisesta työttömän näkökulmasta kannattavampaa ja helpottaisi ihmisten tietä ulos köyhyydestä. Valtiontaloudesta vastuuta kantava valtiovarainministeriökin osaa varmasti arvostaa esitystä, joka kannustaisi työntekoon, toteaa Sinnemäki.

Sosiaaliturvan muuttaminen henkilökohtaiseksi oli yksi tärkeimmistä SATA-komitean ehdotuksista. Sitä ei pidä Vihreiden mielestä siirtää hamaan tulevaisuuteen. Joulukuussa loppuraportin jättänyt komitea ehdotti yksimielisesti, että työttömän perusturvasta tehtäisiin henkilökohtainen niin, että työttömän perusturva ei enää riippuisi puolison tuloista.