— Outi Alanko-Kahiluoto

Alanko-Kahiluoto: Maahanmuuttoa tutkiville taattava tutkimisen vapaus

Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto tuomitsee selkeästi tutkijoihin ja muihin maahanmuuttoasioiden parissa työskenteleviin kohdistetun uhkailun.

- Tutkimustietoon pohjautuvalle, avoimelle ja kiihkottomalle keskustelulle maahanmuutosta on olemassa yhteiskunnallinen tarve. Tähän keskusteluun pitää jokaisen tutkijan ja kansalaisen voida osallistua pelkäämättä turvallisuutensa puolesta. Uhkailuun ja vihapuheeseen on puututtava välittömästi, myös verkkoympäristössä, Alanko-Kahiluoto vaatii.

Helsingin Sanomat kertoi eilen, että maahanmuuttoasioiden parissa työskentelevät eivät häirinnän ja uhkailun takia enää uskalla esiintyä omalla nimellään eivätkä käydä julkista keskustelua.

- Maahanmuuttoa koskevaa tutkimusta tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Kuten tutkija Veronika Honkasalo on tuonut esille, tutkimuksen avulla on mahdollista selvittää myös maahanmuuttoon liittyviä ongelmia, mikä helpottaa niihin puuttumista poliittisen päätöksenteon tasolla. Objektiivinen tieteellisen yhteisön arvioinnin läpäissyt tutkimustieto on myös edellytys sille, että pystytään tekemään perusteltuja päätöksiä, Alanko-Kahiluoto muistuttaa.

- Tieteen ja tutkimuksen vapaus turvataan perustuslaissa. Tutkijan pitää voida valita tutkimusaiheensa vapaasti ja tutkimustuloksista on voitava käydä julkista keskustelua. Poliitikkojen on huolehdittava siitä, että yhteiskunnallinen ilmapiirimme sen sallii. Kaikkien puolueiden on tuomittava rasistinen vihapuhe jyrkästi ja selväsanaisesti, Alanko-Kahiluoto vaatii.