— Suvi Reijonen

Hassi ja Harms: Ydinvoimahankkeet jarruttavat modernin energiatekniikan kehitystä

Euroopan parlamentin Vihreät/Euroopan vapaa allianssi -ryhmän johtaja Rebecca Harms vierailee tällä viikolla Suomessa. Harms puhuu ydinvoimaa ja eurooppalaista energiapolitiikkaa käsittelevissä tilaisuuksissa ja tapaa Vihreiden puoluejohtoa.

Harms kummastelee intoa rakentaa yhä uusia ydinvoimaloita Suomeen Olkiluoto 3:n ongelmista huolimatta. Harmsin mukaan Suomen kannattaisi panostaa uusiutuvaan energiaan ja ymmärtää, että ydinvoimaan suunnattu raha ja huomio on pois varsinaisilta tulevaisuuden energiaratkaisuilta eli uusiutuvalta energialta ja energiatehokkaalta teknologialta.

- Uusien ydinvoimaloiden rakentaminen sementoisi Suomen energiatulevaisuuden vanhaan teknologiaan, ja tekisi yhä vaikeammaksi päästä mukaan uuden energiatekniikan kehityksen kelkkaan. Saksassa uusiutuvan energian hyödyntäminen on luonut jo yli 300 000 työpaikkaa. Uusiutuvan energian työpaikat ovat lähes tuplaantuneet vuodesta 2004. Suosittelen mukaantuloa tähän kehitykseen. Suomella olisi siihen erinomaiset edellytykset, sillä täällä on vahvat tekniikan koulutuksen ja tutkimuksen perinteet, Rebecca Harms sanoi tiedotustilaisuudessa.

- Maailmassa tuulivoimaan investoidaan jo yli kymmenkertaisesti verrattuna ydinvoimaan ja Euroopassa ero tuulivoiman hyväksi on vieläkin suurempi. Tuulivoima on nyt vastaavassa kasvussa kuin ydinvoima 1970-luvulla. Puhtaaseen ja kestävään teknologiaan investoiminen on kaukonäköistä, eikä jätä ydinjätettä kahdenkymmenentuhannen seuraavan sukupolven kiviriipaksi, perusteli Harmsin vierailua emännöivä MEP Satu Hassi.

- Ydinvoiman tunnettuja turvallisuusriskejä ei ole ratkaistu. Tsernobyliä vastaavaa suuronnettomuutta ei kyetä sulkemaan pois. Ydinjätteelle ei ole olemassa ratkaisua, joka varmasti pysyisi turvallisena satojentuhansien vuosien ajan. Myös uraanin louhintaan liittyy omat ongelmansa. Uudet ydinvoimalat ovat järjestään osoittautuneet etukäteislaskelmia kalliimmiksi, aikataulut ovat venyneet ja rakentamisessa on esiintynyt laatu- ja turvallisuuspuutteita. Ainoa oikea vastaus näihin ongelmiin on kehittää muita energiamuotoja, totesi Harms.

- Olkiluoto 3:n kaltaiset reaktorit myös tuottavat uudenlaista ydinjätettä, jonka radioaktiivinen säteily on seitsenkertainen aiempaan verrattuna. Uusimman tutkimustiedon valossa näyttää, ettei suunniteltu varastointitekniikka ole riittävän turvallinen tällaiselle superydinjätteelle. Säiliöiden tulisi kestää satoja tuhansia vuosia, mutta siitä ei ole takeita, Harms jatkoi.

Saksalainen Rebecca Harms valittiin Euroopan parlamentin Vihreät/EVA -ryhmän johtoon kesällä 2009. Harms on toista kautta Euroopan parlamentissa, jossa hän on vuodesta 2004 toiminut teollisuus- ja energiavaliokunnan jäsenenä. Harms on työssään keskittynyt energiakysymyksiin ja ydinvoiman turvallisuusnäkökohtiin. Ennen valintaansa Euroopan parlamenttiin Harms toimi Ala-Saksin osavaltion parlamentissa. Vihreä MEP Satu Hassi työskentelee yhdessä Harmsin kanssa Euroopan parlamentin teollisuus- ja energiavaliokunnassa.