— Suvi Reijonen

Sinnemäki puoluevaltuuskunnassa: Kannatamme veronkorotuksia ja työurien pidentämistä

”Talouspolitiikan vaihtoehdottomuus on kadonnut. Se on tärkeä muutos tässä maassa, jossa liian usein on ollut vain yksi sallittu tapa ajatella. Tulevaisuuden hyvinvointi syntyy dynamiikasta, kokeilemisesta ja riskien ottamisesta. Se tarkoittaa kulttuurin muutosta. Yhden totuuden aika on ohi.

Kokoomus on Sauli Niinistön suulla vaatinut menoleikkausten aloittamista jo tällä kaudella. Yleinen elämänkokemus puhuu sen puolesta, että tämä olisi puolueen linja myös jatkossa, mutta emme voi olla varmoja, koska puolueen linja on jäänyt epäselväksi.

Keskustan Mauri Pekkarinen on puolestaan esittänyt rajua lisävelkaantumista, veropohjan rapauttamista sekä puolueelleen uskollisesti lisää elinkeino-, yritys- ja aluetukia.

Entä Vihreät? Kaikkien täällä on syytä ymmärtää se, että julkinen talous on vakavissa vaikeuksissa. En usko pahimpiin uhkakuviin, mutta tulevien vuosien talouspoliittiset päätökset eivät tule olemaan helppoja.

Tulevaisuuspuolueena Vihreiden tehtävä on huolehtia, ettemme lainaa lapsiltamme liikaa. Kannattamme veronkorotuksia ja työurien pidentämistä, koska ne ovat rajuja menoleikkauksia parempi vaihtoehto. Seuraavalla hallituskaudella uusien menolisäysten tekeminen tulee olemaan vaikeaa ja, jos niitä esitetään, pitää myös miettiä, mistä rahat otetaan.

Puolueen yleisesitteessä lukee: rakastamme veroja. Vihreät katsovat, että keräämällä veroja, pystymme tarjoamaan hyvinvointia monille, harvojen ja vahvojen sijaan. Mutta kuten rakkaiden ihmisten kanssa usein on, sitä oppii tuntemaan läpikotaisin myös heidän huonot puolensa.

Veronkorotuksista on helppo puhua yleisellä tasolla, mutta konkreettiset ehdotukset ovat vaikeita. Yksittäiset esitykset on helppo tyrmätä, koska jokaisella verolla on haittapuolensa. Vihreät ei esitä verojen kiristämistä kevyesti, meistä se vain on parempi vaihtoehto kuin menoleikkaukset. Tärkeintä on rakentaa verouudistuksesta hyvä kokonaisuus, joka on oikeudenmukainen, ekotehokas ja työllistävä.”

Puhe kokonaisuudessaan verkossa