— Suvi Reijonen

Tuija Brax puoluevaltuuskunnassa: Päätös toimeentulotuen Kela-siirrosta tehtävä kiireellisesti

”Toimeentulotuen perusosan maksatuksen siirtäminen kuntien sosiaalitoimistoilta Kelalle parantaisi sosiaaliturvan kattavuutta, tekisi toimeentulotuen hakemisesta yksinkertaisempaa ja myös säästäisi sosiaalityöntekijöiden ajan hakupapereiden käsittelystä ihmisten kohtaamiseen.

Demarit ja oikeisto ovat huolissaan siitä, että ihmisten ja sosiaalityöntekijöiden kontaktit vähenisivät, jos toimeentulotuen saisi hakea Kelasta. Demarit korostavat, että mahdollisesti joku palveluita tarvitseva ei koskaan hakeutuisi sosiaalitoimistoon, jos toimeentulotuen saisi ilmankin. Demareiden Eero Heinäluoma on tällä viikolla todennut, että toimeentulotuen perusosan jako sopii hyvin kunnille, koska ”kunnissa voidaan katsoa ihmistä lähempää”. Oikeisto korostaa sitä, että tuki voisi mennä niillekin jotka eivät sitä tarvitse, jos sen saisi liian helposti.

Itse pidän hyvänä asiana sitä, että taloudellisen tuen saa hakea neutraalisti Kelasta ja pompottelu vähenisi. Näin tuen piiriin tulisi laajempi joukko ihmisiä. Toimeentulotuen saajat ovat käytännössä lähes aina Kelan asiakkaita jo valmiiksi, saavat sieltä kautta eläkettä tai esimerkiksi asumistukea.

Ei ole kunniaksi hyvinvointivaltiolle pitää ihmisiä nöyryyttävässä byrokratialoukussa, jossa täytyy asioida useammassa virastossa saadakseen lakisääteisen minimituen. Mitä lähempää katsomista siihen tarvitaan, että ihmiselle annetaan se määrä toimeentulotukea, joka hänelle automaattisesti kuuluu?

Sosiaalityön kannalta tuen siirto voisi myös olla hyvä asia, kun sosiaalityöntekijöillä ei menisi kaikki aika toimeentulotukihakemusten käsittelyyn. Tällöin toteutuisi paremmin myös se Heinäluoman peräänkuuluttama ajatus, että kunnissa katsottaisiin ihmisiä läheltä.

Tutkijat ja eri poliittiset ryhmät vaativat, että julkisen sektorin on toimittava tehokkaammin. Toimeentulotuen maksaminen Kelasta olisi kiistatta vaikuttava tuottavuustoimi, ja vastaisi näihin vaatimuksiin.

Vihreät katsovat, että päätös toimeentulotuen perusosan siirrosta Kelan maksettavaksi täytyisi tehdä kiireellisesti. Näin voisimme helpottaa kuntien työtaakkaa tässä taloudellisessa tilanteessa ja varmistaa samalla sen, että kaikki toimeentulotukeen oikeutetut sen mahdollisimman helposti saavat.”

Puhe kokonaisuudessaan verkossa