— Suvi Reijonen

Vihreä eduskuntaryhmä yliopistoja uhkaavasta lakosta: Yliopistolaisten työehtoja ei saa heikentää

- Ehtojen heikentäminen yliopistolain sitoumusten vastaista

Yliopistot ovat antaneet tänään lakkovaroituksen. Uhkaavassa lakossa ei ole kyse rahasta, vaan työsopimuksista. Yliopistojen virkasuhteet muuttuivat yliopistolakiuudistuksessa työsuhteiksi. Työnantajaksi tuli valtion sijaan yliopisto. Nyt yliopistotyönantaja vaatii työsopimuksia, jotka heikentäisivät työntekijöiden asemaa. Esimerkiksi nuorille tutkijoille voitaisiin antaa rajoituksetta lisää opetustehtäviä. Palkallinen sairausloma lyhenisi ja opetustehtäviä voitaisiin määrätä aiempaa enemmän.

Vihreä eduskuntaryhmä on huolissaan työntekijöiden tilanteesta. Lain valmistelun yhteydessä henkilöstölle luvattiin, että työsuhteistaminen ei heikennä palvelussuhteen ehtoja. Näin lukee myös lain perusteluissa. Nyt niin uhkaa tapahtua.

- Yliopistouudistuksen yhteydessä annetuista lupauksista on pidettävä kiinni. Yliopistolain perusteluissa luvataan turvata henkilöstön asema. Yliopistotyönantajan on syytä noudattaa tätä yliopistolaissa sovittua sitoumusta ja olla huonontamatta palvelussuhteen ehtoja, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö sanoo.

- Toivomme yliopistotyönantajalta ymmärrystä sille, että yliopistolain myötä tapahtunut muutos on jo itsessään niin suuri, ettei tarpeetonta työsuhdedramatiikkaa kannata luoda, Niinistö toteaa.

- Sivistysvaliokunnan mietinnössä todetaan, ettei työnantaja saa menetellä työsuhteessa tavalla, joka voi vaarantaa tutkimuksen, taiteen tai opetuksen vapautta. Vihreiden esityksestä mietinnössä myös todetaan, että eduskunnan on seurattava kaikkia uuden yliopistolain aiheuttamia muutoksia, myös epäkohtia, jotta ne voidaan ottaa huomioon tulevissa lakimuutoksissa, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto muistuttaa. Hän on Vihreiden jäsen sivistyslakivaliokunnassa.

Yliopistolakiuudistuksen tavoitteena on ollut yliopistojen taloudellisen autonomian lisääminen. Vihreille yliopistouudistuksen keskeinen sisältö on se, että uudistus vapautti yliopistot valtion tilivirastoasemasta ja julkisen vallan kuormittavasta mikro-ohjauksesta. Samalla taattiin julkisen perusrahoituksen sitominen indeksiin ja helpotettiin ulkopuolisen rahoituksen hankkimista.