— Suvi Reijonen

Haavisto ryhmäpuheenvuorossa: Suomen oltava mukana Afganistanin sovintoprosessin tukemisessa

Vihreä eduskuntaryhmä hyväksyy valtioneuvoston selonteon ehdotuksen suomalaisten kriisinhallintajoukkojen väliaikaisesta vahvistamisesta Afganistanissa 50 hengellä. Vihreät ei kuitenkaan katso, että Suomen tulisi valmistautua pitkään kriisinhallintajoukkojen läsnäoloon Afganistanissa.

- Tammikuussa Lontoossa pidetyssä kansainvälisessä Afganistan-kokouksessa asetettiin aikatauluksi, että kolmen vuoden kuluessa tulisi toteuttaa vastuunsiirto Afganistanin omille turvallisuusviranomaisille niin, että vastuunsiirto alkaa rauhallisemmista maakunnista jo vuodenvaihteessa 2010-2011. Pääkaupungissa Kabulissa tämä vastuunsiirto on jo toteutettu. ISAF-joukkojen rooli muuttuu tässä vaiheessa vain tukea antavaksi, ja joukkojen määrän tulee vähentyä painopisteen siirtyessä kehitysyhteistyöhön ja siviilikriisinhallintaan, kansanedustaja Pekka Haavisto sanoi Vihreiden ryhmäpuheessa valtioneuvoston selonteosta Afganistanin tilanteesta ja Suomen osallistumisesta ISAF-operaatioon.

Vihreän eduskuntaryhmän mielestä on myös tärkeää, että kansalliselle sovintoprosessille Afganistanissa luodaan nyt tilaa. Tammikuussa kansainvälinen yhteisö edellytti afgaanijohtoisen kansallisen sovintoprosessin tehostamista, ja oli myös valmis tukemaan entisten talebantaistelijoiden ja muiden aseellisten oppositioryhmien sopeuttamista takaisin yhteiskuntaan.

Vihreät katsovat, että Suomen on oltava mukana Afganistanin sovintoprosessin tukemisessa ja aktiivisesti etsittävä tapoja, joilla Afganistanin hallituksen ja eri oppositioryhmien välistä vuoropuhelua ja sovintoa voidaan edistää, mukaan lukien maltilliset taleban-liikkeen tukijat. Vihreät eivät usko, että sotilastoimilla Afganistaniin voidaan saada aikaan rauhaa ja sovintoa.

- Poliittinen prosessi Afganistanissa on mielestämme edennyt liian hitaasti. Epäonnistuneet presidentinvaalit viime syksynä veivät Afganistanin sisäpolitiikkaa taaksepäin, eivät eteenpäin. Kun presidentti Karzai on vierittänyt syyn epäonnistumisista YK:n ja EU:n niskoille, ei se ainakaan tilannetta ole helpottanut, Haavisto sanoi.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa