— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus kokoomukselle: Missä viipyvät kokoomuksen energialaskelmat?

Vihreiden puoluehallitus toivoo kokoomuksen pääsevän viimein realistisiin arvioihin energiapolitiikassa. Kokoomus on liputtanut täysin ilman perusteita ja yhteiskunnan kokonaisedun vastaisesti kolmen uuden ydinvoimalan puolesta.

- Kokoomuksen on viimein esitettävä laskelmat, joiden perusteella he ydinvoimaa vaativat. Vai ovatko kokoomuksen ajatukset vain hakijayhtiöiden mainoksista kopioituja? Jokainen uusi ydinvoimala heikentää uusiutuvien kehittämisen mahdollisuuksia muun muassa sitomalla pääomia. Vihreät haluavat modernisoida Suomen energiapolitiikan ja luoda uusia työpaikkoja, sanoo Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö.

Vihreät arvioivat, että kolmesta ydinvoimalasta on tullut kokoomukselle ideologinen kysymys. Ydinvoiman riskit näyttävät kokonaan unohtuneen.

- Faktat tai edes kokoomuksen kannattajat eivät tue massiivista ydinvoiman lisäystä. Hyvinvointivaltio ei pelastu ostamalla puolalaisten rakentamaa ranskalaista ydinvoimaa: se ei työllistä suomalaisia metsureita, suomalaisia konepajojen työntekijöitä ja suomalaisia tuulivoimayrityksiä, Niinistö huomauttaa.

Vihreät kiittelee elinkeinoministeri Mauri Pekkarista (kesk), joka on työ- ja elinkeinoministeriön laskelmiin perustuen arvioinut ydinvoiman lisätarpeeksi ”nollasta yhteen”.

- Pekkarisen arviot ovat lähellä Vihreiden laskelmia. Toivottavasti Pekkarinen mahdollisena tulevana keskustan puheenjohtaja pysyy nyt tosiasioiden kannalla, eikä ydinvoimauskovaisten talutusnuorassa. On käytettävä isännän ääntä. Historiallista tilaisuutta ei saa hukata. Keskustan kannan sinällään luulisi olevan rakennemuutoksen Suomessa selvä, koska ydinvoima ei tuo maaseudulle paljon kaivattuja työpaikkoja, sanoo Vihreiden ydinvoimatyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Juurikkala.

- Kiitosta ansaitsee myös Pekkarisen valmistelema mittava uusiutuvapaketti, joka vähentää ratkaisevasti ydinvoiman rakentamisen tarvetta. Sen toteuttamiseen tarvitaan tahtoa kaikilta poliittisilta ryhmiltä. Kuten Vihreiden myös Pekkarisen lähtökohtana näyttää oleva kotimaisen sähköntarpeen ja uusiutuviin energialähteisiin sidottujen työpaikkojen turvaaminen, ei ydinvoimalla tuotetun sähkön vienti, Niinistö sanoo.

Vihreät on esittänyt oman Vihreän kasvun mallin, jonka avulla Suomen sähköntarpeen ripeäkin lisääntyminen ja sähkön tuotannon laskennallinen omavaraisuus voidaan tyydyttää vuoteen 2020 saakka. Lisäydinvoimaton vaihtoehto on täysin toteutettavissa jopa siinä tapauksessa, että sähkönkulutusarvioiden perustaksi otetaan Metsäteollisuuden esittämä, asiantuntija-arvioista poikkeava oletus sähkönkulutuksen voimakkaasta kasvusta.

Vihreän kasvun mallissa sähkön tarve voidaan turvata lisäsäästöillä, paremmalla kysyntäjoustolla ja voimakkaammalla uusiutuvien edistämisellä. Teknologiateollisuus on arvioinut, että esimerkiksi kotimaisen tuulivoimateollisuuden viennin arvo voi olla vuonna 2020 noin 12 miljardia euroa. Tämä edellyttää, että kotimainen tuulivoiman rakentaminen kehittyy erittäin suotuisasti.

Lähteitä: