— Vesa Saarinen

Niinistö vappupuheessa: Ydinvoimapäätöksessä eduskunnan arvovalta puntarissa

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Niinistö Turun Aidossa Vihreässä Vapussa:

PÄÄTTÄJIEN ANSAITTAVA KANSALAISTEN LUOTTAMUS TEOILLA - Ydinvoimapäätöksessä eduskunnan arvovalta puntarissa

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö korosti Turun seudun vihreiden vapputapahtumassa sitä, kuinka Suomessa yhteiskuntasopimus päättäjien ja kansalaisten välillä uhkaa vakavasti rakoilla. Suomalaiset uskovat omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa vähemmän kuin useimmissa muissa Länsi-Euroopan maissa. Vaalirahakriisi ja erilaiset skandaalit uhkaavat ihmisten luottamusta samaan aikaan, kun taloudellisen taantuman hoito edellyttää kansallista yhteishenkeä.

- Päättäjien on ansaittava kansalaisten luottamus teoilla. Vaalirahakriiseistä on otettava opiksi. Selittelyjen sijaan nyt on rakennettava reiluihin ja avoimiin pelisääntöihin nojaava poliittinen kulttuuri. Taloudellisen taantuman vastuullinen hoitaminen edellyttää kansalaisten luottamusta poliittiseen päätöksentekoon, Niinistö sanoi.

Niinistön mielestä eduskunnan arvovalta on erityisesti puntarissa tavassa, miten ydinvoimapäätös hoidetaan. Ydinvoimapäätöksen valmistelu on tapahtunut varsin suljetusti. Kansalaismielipide lisäydinvoiman rakentamiseen on kriittinen – Alma Median (3/2010) gallupin mukaan enemmistö vastustaa uusien lupien myöntämistä – mutta päätöksen valmistelussa on tähän asti korostunut harvojen etujärjestöjen ja teollisuuden näkemykset.

- Suomessa eduskunta on vapaaehtoisesti luovuttanut ison osan vallastaan valmistelukoneistolle ja hallitukselle. Ydinvoimapäätöksissä eduskunta on kuitenkin perinteisesti toiminut varsin itsenäisesti. Nyt eduskunnalla on tilaisuus osoittaa, että se ottaa työnsä vakavasti, valmistelee päätöksen huolella asiantuntijoita kuullen ja että kansalaisilla on mahdollisuus osallistua julkiseen keskusteluun yhteiskunnan kokonaisedun määrittelemiseksi, Niinistö sanoi.

Puheessaan Ville Niinistö toi esille myös osanottonsa ja huolensa turkulaisen kansalaisjärjestöaktiivin Jyri Jaakkolan surmasta avustustehtävän yhteydessä Meksikon Oaxacassa. Jaakkola oli mukana saattueessa, joka pyrki tuomaan apua puolisotilaallisten joukkojen saartamaan intiaaniyhteisöön San Juan Copalassa. Kansalaisjärjestöt epäilevät teosta olevan vastuussa ryhmän, jolla on yhteyksiä osavaltion hallintoon.

- Ulkoministeriön on syytä pontevasti vaatia Meksikon hallitusta selvittämään tapauksen ja saattamaan syylliset oikeuteen. Kansainvälisen avustustyön tulevaisuuden ja ihmisoikeuksien turvaamisen kannalta on hyvin vaarallista, jos avustustehtävissä oleviin kohdistetaan tällaisia suunnitelmallisia ja ryöhkeitä hyökkäyksiä. Samalla Suomen on tuettava vainajan työtä kunnioittaen paikallisen selkkauksen puolueetonta ratkaisua Oaxacassa, Niinistö sanoi.

Niinistö sanoi jo keskustelleensa asiasta ulkoministeri Stubbin kanssa, ja ulkoministeriö on jo lähettänyt virallisen nootin Meksikon hallitukselle asiasta.