— Vesa Saarinen

Vihreät jättivät ydinvoimaesityksiin eriävän mielipiteen

Valtioneuvosto päätti esittää eduskunnalle Fennovoiman, TVO:n, ja edelliseen liittyvän Posivan ydinjätteen loppusijoituslaitoksen laajentamista koskevien lupahakemusten hyväksymistä.

Vihreät ministerit, työministeri Anni Sinnemäki ja oikeusministeri Tuija Brax esittivät lupahakemusten hylkäämistä ja jättivät esityksiin eriävän mielipiteen.

Vihreät katsovat, että ydinvoiman lisärakentamista ei voida perustella yhteiskunnan kokonaisedun mukaisesti.

- Suomen energiahuolto voidaan järjestää kestävämmin ilman lisäydinvoiman rakentamista. Päästöjen vähentäminen, uusiutuvan energian huomattava lisääminen, energiatehokkuuden ripeä parantaminen sekä riittävän ja kohtuuhintaisen sähkön saanti voidaan saavuttaa parhaiten ilman uusia ydinlaitoksia, korostaa työministeri Anni Sinnemäki.

- Kahden uuden ydinvoimayksikön tuottamalle sähkömäärälle ei löydy Suomessa kysyntää muulloin kuin kulutushuippujen aikana. Kulutushuippujen mukaan mitoitettu sähköntuotantokapasiteetti tarkoittaa käytännössä sitä, että Suomeen rakennettava ydinsähkö menee valtaosan vuodesta vientiin. Suomesta ollaan toisin sanoen tekemässä ydinsähkön viejämaa, joka ottaa vastuulleen ydinjätteiden hautaamisen, Sinnemäki sanoo.

- Vihreät ovat omassa energiamallissaan osoittaneet, että jopa voimakas sähkönkulutuksen kasvu voidaan toteuttaa ilman ydinvoimaa. Sähkön tarve voidaan turvata tehokkaammalla säästöllä, paremmalla kysyntäjoustolla ja voimakkaammalla uusiutuvien edistämisellä, huomauttaa oikeusministeri Tuija Brax.

- Vihreät on jo hallitusneuvotteluissa varanneet oikeuden ajaa ryhmänä omaa vihreän kasvun malliamme loppuun asti myös eduskunnassa. Lisäksi perinteisesti kansanedustajilla on ollut ydinvoimapäätöksissä vapaat kädet. Ydinvoimapäätöksen kohtalo ratkaistaan eduskunnassa. Eduskunnassa valiokuntien onkin syytä kuulla asiantuntijoilla asiallisesti ja monipuolisesti, jotta kansanedustajat voivat muodostaa kantansa syvällisen harkinnan pohjalta. Ei ole eduskunnan arvovallalle eduksi, jos se näyttäytyy hallituksen ja lobbareiden kumileimasimena, sanoo Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö.

Vihreän kasvun energiamalli:

Vihreiden esitykset periaatepäätöshakemusten hylkäämisestä on luettavissa alla: