— Suvi Reijonen

Vihreät: Julkinen kuuleminen ydinvoimasta

Vihreät ovat huolestuneita demokratian kapeutumisesta eduskunnan ydinvoimakäsittelyssä. Kokoomus, Keskusta ja SDP ovat olleet halukkaita rajaamaan ydinvoiman eduskuntakäsittelyä siten, että ainoastaan talousvaliokunta ja ympäristövaliokunta käsittelisivät esitystä.

Vuonna 2002, kun ydinvoimasta viimeksi päätettiin, asiaa käsiteltiin seitsemässä eri valiokunnassa. Nyt myös aikataulu on huomattavasti nopeampi kuin viimeksi.

- Jotta kansalaiset voivat arvioida eri argumenttien pitävyyden, on ne saatava päivänvaloon. Talousvaliokunnan on järjestettävä ydinvoimasta julkinen kuuleminen, aivan kuten viime viikolla järjestettiin Kreikan avustamisesta EU-maiden tuella, vaatii Vihreiden kansanedustaja, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto.

- Ydinvoimapäätös on menettelytavaltaan poikkeuksellinen päätös, sillä se lasketaan niin sanotuksi omatunnonkysymykseksi, jossa ryhmäkuri ei äänestyksessä päde. Jokainen kansanedustaja on vastuussa oman mielipiteensä muodostamisesta. Myös siksi julkinen kuuleminen on perusteltu. Näin kaikki kansanedustajat, myös muut kuin talousvaliokunnan jäsenet, saavat ensikäden tiedon oikea-aikaisesti, ja pystyvät perustemaan päätöksensä itselleen ja äänestäjilleen, korostaa Alanko-Kahiluoto.

Vihreät kritisoivat voimakkaasti yritystä viedä ydinvoimapäätös läpi eduskunnassa nopeutetussa aikataulussa. Puoluesihteeri Panu Laturi vetoaa eduskuntapuolueisiin, jotta asia käsiteltäisiin sen vaatimalla vakavuudella eikä tehtäisi hätiköityjä päätöksiä.

- Ydinvoimapäätös on tämän eduskunnan merkittävimpiä päätöksiä ja myös siksi erityinen huolellisuus ja avoimuus ovat tarpeen, muistuttaa Laturi.

Vihreät pitävät avoimuutta erityisen tärkeänä myös siksi, että päätöksen valmisteluprosessissa on herännyt jääviysepäilyjä. Siksi kaikki argumentit on testattava ja haastettava julkisesti, Alanko-Kahiluoto ja Laturi vaativat.