— Suvi Reijonen

Ville Niinistö Tampereella Pirkanmaan Vihreiden yrittäjien tilaisuudessa: Kotimaiset työpaikat syntyvät kotimaisen energian varaan

Kotimaisissa, kestävissä energiaratkaisuissa on valtava potentiaali luoda Suomeen uusia työpaikkoja ja hyvinvointia. Esimerkiksi yksin tuulivoimateollisuus voisi alan arvion mukaan työllistää kymmeniä tuhansia suomalaisia.

– Energiatehokkuusratkaisujen ja uusiutuvan energian tekniikoiden maailmanmarkkinat kasvavat kovaa vauhtia. Jos ymmärrämme nyt satsata kestäviin ratkaisuihin kotimaassa, voimme auttaa suomalaisia yrityksiä ponnistamaan kasvaville markkinoille ja tuomaan Suomeen tuhansia uusia työpaikkoja, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö sanoi Tampereella osallistuessaan Vihreät ja yrittäjyys- keskustelutilaisuuteen. Tilaisuudessa pohdittiin, mitä annettavaa Vihreillä on yrittäjille.

- Jos satsaamme ydinvoimaan, käännämme selkämme kestävien ratkaisujen mahdollisuuksille. Arviolta 6-9 miljardin massiivisen investoinnin vaativa uusi ydinvoimalareaktori vie väistämättä tilaa muulta uudelta tuotannolta ja investoinnit uusien energiamuotojen kehittämiseen vähenevät entisestään, Niinistö sanoi.

Kotimaisen teollisuuden rakennemuutoksen vuoksi pienemmät yritykset ja yrittäjät ovat keskeisiä tekijöitä innovaattoreina, työllistäjinä ja talouden kannattajina. Siksi on huolestuttavaa, että Suomessa on eurooppalaisittain katsottuna edelleen vähän yrityksiä. Suomeen voisi seuraavien 10 vuoden aikana hyvin syntyä 100 000 uutta yritystä.

Tavoitteen vauhdittamiseksi yrittäjäksi ryhtymisen ja ensimmäisen ihmisen palkkaamisen kynnystä on madallettava. Vihreät haluaa korostaa, että tarvitaan tukea ja sosiaaliturvaa mikroyrittäjille samalla kun on toisaalta kannustettava halukkaita kasvuyrittäjyyteen.

- Yrittäjyyteen suhtautuminen on Suomessa kovin vanhanaikaista. Nykyajan työmarkkinoilla moni toimii yrittäjänä tehtävissä, jotka ennen olivat palkansaajatyötä. Yrittäjän sosiaaliturvaa onkin vahvistettava. Samalla on ymmärrettävä, että tulevaisuutemme lepää pk-yrittäjyyden helpottamisessa, Niinistö sanoi.

- Starttiraha on osoittautunut toimivaksi järjestelmäksi; 87 % starttirahalla aloittaneista yrityksistä on olemassa vielä kahden vuoden jälkeen. Lisäksi kaikki työnantajavelvoitteet pitää saada hoidettu kuntoon yhdellä lomakkeella ja kuukausittaisella suorituksella, Niinistö sanoi.

Talouden poikkeuksellisiin syöksyliikkeisiin on kehitettävä pk-yrityksiä suosivia elvytyskeinoja.

- Yrityksen maksamien ylisuurten ennakkoverojen palauttamista yritysten käyttöön muuttuneessa taloustilanteessa on nopeutettava. Erityisen vaikeissa tilanteissa on sovellettava carry back -tappiontasausjärjestelmää, Niinistö sanoi.

Keskustelutilaisuutta edelsi Pirkanmaan Vihreät yrittäjät ry:n perustamiskokous.