— Suvi Reijonen

Vihreiden kansanedustaja, ympäristövaliokunnan jäsen Juurikkala: Ympäristövaliokunta osui asian ytimeen

Tämänpäiväisessä ratkaisevassa kokouksessaan eduskunnan ympäristövaliokunta asettui vastustamaan lisäydinvoiman rakentamista. Sekä Teollisuuden Voiman että Fennovoiman periaatepäätöksiä esitetään hylättäviksi. Ratkaisut syntyivät äänestysten jälkeen.

Ympäristövaliokunnan vihreä jäsen Timo Juurikkala iloitsee päätöksistä: ”Valiokunta totesi perusteellisen asiantuntijakuulemisen jälkeen, että lisäydinvoiman rakentaminen ei ole yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. Valiokunta asettui tulevaisuuden puolelle – panokset pitää valiokunnan enemmistön mielestä laittaa uusiutuvaan energiaan, hajautetun energiantuotannon kehittämiseen, energiansäästöön ja energiatehokkuuteen.”

”Valiokunnan päätökseen vaikutti osaltaan myös se, että valtioneuvoston selvitykset olivat eräiltä keskeisiltä osiltaan varsin puutteelliset”, toteaa Juurikkala. ”Esimerkiksi ydinvoiman lisärakentamisen vaikutuksista ilmastopäästöihin on liikkeellä hyvin ristiriitaista tietoa. Samoin vaikutus tulevaisuuden sähkömarkkinoihin ja niin ollen sähkön tuontiin ja vientiin on jäänyt epäselväksi. Myöskään eri energiavaihtoehtojen työllisyysvaikutuksista pitkällä aikavälillä ei ole tarjolla kunnon tietoa”.

”Lisäksi valiokunnan päätökseen vaikutti se, että valtioneuvoston esityksessä energiankulutusennusteita oli vedätetty epäuskottavalla tavalla ylöspäin. Samaan suuntaan vaikutti myös se, että arviot energiansäästön ja energiatehokkuuden mahdollisuuksista olivat vaatimattomat. Esitettyjen asiantuntija-arvioiden perusteella näyttää selvältä, että ydinvoiman lisärakentaminen johtaisi massiiviseen sähkön vientiin ydinvoiman haittojen ja riskien jäädessä kotimaahan”, Juurikkala sanoo.

”On syytä odottaa, että ympäristövaliokunnan asiantuntijanäkemys vaikuttaa eduskunnan päätöksiin siten, että periaatepäätöshakemukset kaatuvat myös suuressa salissa”, toteaa Juurikkala.