— Ville Niinistö

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö: Puolueiden kannettava vastuuta homofobian ja viharikosten kitkemisessä

TIEDOTE 6.7.2010

PUOLUEIDEN KANNETTAVA VASTUUTA HOMOFOBIAN JA VIHARIKOSTEN KITKEMISESSÄ

- Viharikoslainsäädännön uudistus tulee tarpeeseen

Viime lauantaina vapautta ja yhdenvertaisuutta juhlinut Helsinki Pride -viikko huipentui noin 5000 ihmisen kulkueeseen. Pippurisumuttein ja savukaasuin tehty suunnitelmallinen isku kulkueeseen oli kuitenkin ikävä muistutus siitä, että Suomessakin riittää vielä töitä homofobian kitkemisessä.

Vihreät pitää hyökkäystä erityisen tuomittavana, koska se kohdistui ihmisten ilmaisunvapauteen. Iskun kohteena oli myös pieniä lapsia. Hyvällä onnella vakavammilta vammoilta vältyttiin.

- Ihmisten oikeus toteuttaa omaa seksuaalista suuntautumistaan on yksi kehittyneiden ihmisoikeuksien perusarvoista. Vähemmistöjen pitää voida ilmaista omaa identiteettiään ilman väkivallan tai syrjinnän uhkaa. Viharikokset on vakava uhka ihmisten yksilönvapauden toteutumiselle, ja siksi niihin on puututtava lainsäädäntöä kehittämällä, vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö sanoo.

Oikeusministeri Tuija Brax on antamassa syksyllä lakiehdotuksen, jossa vahvistetaan nykyisten rikoslain säännösten soveltumista laajemmin viharikoksiin. Siinä rangaistuksen koventamisen perusteena mainittaisiin erikseen se, jos teon vaikuttimena on mm. seksuaalinen suuntautuneisuus.

- On hyvä, että poliisi on Pride-iskun tutkinnassa korostanut vihamotiivin selvittämistä. Se osoittaa, että viharikokset otetaan jo nyt vakavasti.
Rikoksen vihamotiivi on jäänyt aiemmin usein raportoimatta, Niinistö sanoo.

Homofobian ja viharikosten kitkemiseksi on tärkeää, että yhteiskunnallisessa keskustelussa kaikki poliittiset liikkeet ja keskeiset mielipidevaikuttajat osaltaan osoittavat vastuullisuutta.

- Presidentti Tarja Halonen osoitti esimerkillistä poliittista johtajuutta tuomitessaan painokkaasti Pride-kulkueeseen tehdyn iskun ja korostaessaan seksuaalivähemmistöjen yhdenvertaisia oikeuksia, Niinistö kiittää.

- Sen sijaan en pitänyt kovinkaan asiallisena, että kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsänen puhui "avioliittosodasta" vastustaessaan vihreiden ajamaa yhdenvertaista ja sukupuolineutraalia avioliittolakia. On tärkeää, että kaikki poliittiset liikkeet tuomitsevat vähemmistöihin kohdistuvan syrjinnän ja että ne eivät ainakaan omalla toiminnallaan lisää ihmisten ennakkoluuloja, Niinistö sanoo.