— Vesa Saarinen

Brax: Sipoonkorvesta päätettävä tämän hallituskauden aikana

TIEDOTE 3.8.2010

Oikeusministeri Tuija Brax Vihreän hallitusryhmän kesäkokouksessa: SIPOONKORVEN KANSALLISPUISTOSTA PÄÄTETTÄVÄ TÄMÄN HALLITUSKAUDEN AIKANA

Vihreä oikeusministeri Tuija Brax pitää erittäin tarpeellisena, että päätös Sipoonkorven kansallispuistosta tehdään jo tämän hallituskauden aikana.

Sipoonkorven alue muodostuu tällä hetkellä monista irrallisista suojelualueista, joista osa on valtion, osa kunnan ja osa yhdistysten tai yksityishenkilöiden omistuksessa. Sipoonkorven kansallispuistoa kannattavat niin luonnonsuojelujärjestöt kuin Metsähallituskin.

- Sipoonkorven alueella on merkittäviä luontoarvoja kuten lehtoja ja perinneympäristöjä. Näiden säilyminen turvattaisiin paremmin yhdellä yhtenäisellä kansallispuistolla. Samalla helpottuisi virkistyskäytön suunnittelu, jolloin liikkuminen alueella olisi elämyksenä hieno eikä vahingoittaisi alueen luontoa, ministeri Brax sanoi Vihreän hallitusryhmän kesäkokouksessa.

- Yksittäisten alueiden suojelun lisäksi on tarkasteltava kokonaisuudessaan maa- ja metsätalouden menetelmiä luonnon monimuotoisuuden kannalta. Iso osa uhanalaisista lajeistamme elää metsissä, joten metsänhoitomenetelmiä tulee kehittää siten, ettemme aja metsäluontoa tilaan, josta paluuta ei ole, Brax totesi.

Myös soiden suojeluun on saatava vauhtia. Valtiovarainministeriön budjettiin ehdottama energiavero turpeelle on asenteeltaan askel oikeaan suuntaan, mutta se tarvitsee rinnalleen muita toimia.

- Tarvitaan myös soiden ennallistamista ja jäljelle jäävän turpeennoston parempaa kohdistamista niille alueille, jotka jo ovat menettäneet luontoarvonsa, Brax toteaa.