— Suvi Reijonen

Sinnemäki ja Niinistö Vihreiden kesäpäivillä Korpilahdella: Opiskelijoiden terveydenhuollosta on tehtävä yhdenvertainen

- Opintotuki on sidottava indeksiin.

Yliopistoissa opiskelevien terveydenhuollosta vastaa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS). Ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollosta puolestaan vastaa kunnallinen terveydenhuolto. Korkeakouluopiskelijat ovat siten keskenään eriarvoisessa asemassa, sillä pahimmassa tapauksessa ammattikorkeakouluopiskelija joutuu matkustamaan eri paikkakunnalle saadakseen hoitoa. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksessä suunnitellaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon siirtämistä YTHS:n alaisuuteen.

- Kaikille opiskelijoille kuuluu oikeus riittäviin terveyspalveluihin opiskelupaikkakunnallaan. Ammattikorkeakouluopiskelijat pitäisi saada Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön piiriin. Se parantaisi opiskelijoiden yhdenvertaisuutta ja terveydenhuollon tasoa, toteaa vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö.

Opintotuen sitominen indeksiin tarkoittaisi sitä, että elinkustannusten noustessa opintotuki tarkastettaisiin automaattisesti, eikä jokaisesta korotuksesta tarvitsisi tehdä päätöstä erikseen.

- Kaikki muut perusturvaetuudet on nyt sidottu indeksiin, eikä opiskelijoita saa kohdella toisen luokan kansalaisena. Riittävä toimeentulo kuuluu kaikille, huomauttaa vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki.