— Suvi Reijonen

Vihreät pyrkivät palauttamaan luontopalveluilta leikatut rahat eduskunnassa

Vihreän eduskuntaryhmän mielestä luontopalveluista leikattavaksi ehdotetut rahat on palautettava budjetin eduskuntakäsittelyn yhteydessä. Hallituksen budjettiesityksessä esitetään kolmen miljoonan leikkausta viime vuoden tasosta.

- Luontopalveluilla turvataan se, että metsiemme rikkaus on kaikkien suomalaisten helposti käytettävissä. Mahdollisuus hyödyntää suojeltuja metsiämme virkistyskäyttöön on jatkossa vain yhä tärkeämpää: luontomatkailun ihmisten terveyttä lisäävä vaikutus on tullut esille lukuisissa tutkimuksissa, korosti eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö ryhmäpuheessaan budjettikäsittelyssä.

Vihreiden Erkki Pulliainen on tehnyt talousarvioaloitteet leikkausten peruuttamisesta. Aloitteet jätettiin tänään.

- Rahoituksen leikkaaminen tarkoittaisi suoraa heikennystä palvelutasoon, sillä suuri osa luontopalveluiden henkilöstöstä toimii alueilla ja vain viisi prosenttia Vantaan pääkonttorissa, toteaa Pulliainen.

Laadukkailla luontopalveluilla varmistetaan, että suojelu- ja erämaa-alueet ovat ihmisten käytössä kestävällä tavalla.  Suojelualueiden retkeilypalveluilla on myös tärkeä paikallinen merkitys. Niihin suunnatut varat palautuvat takaisin moninkertaisina paikallisen yritystoiminnan kasvun kautta.