— Suvi Reijonen

Vihreiden puoluehallitus haluaa luomusta valtavirtaa: Julkisissa keittiöissä neljäsosan oltava luomua

Vihreiden puoluehallitus haluaa, että suomalaisilla olisi jatkossa paljon paremmat mahdollisuudet syödä luomua. Luomusta on tehtävä valtavirtaa elintarvikemarkkinoilla. Vihreät edistäisivät luomua ohjaamalla uudelleen valtiontukia, asettamalla julkisille hankinnoille luomu-tavoitteen sekä perustamalla kansallinen organisaation edistämään luomua.

- Luomutuotteiden kysyntää voidaan kasvattaa tarjoamalla sitä julkisissa keittiöissä. Ruotsissa tavoitteeksi on asetettu luomulle 25 prosentin osuus. Sama tulisi ottaa käyttöön Suomessa. Sitoutuminen luomuhankintoihin tuo tuottajille selkeän viestin siitä, että luomuun kannattaa panostaa, Vihreiden varapuheenjohtaja Mari Puoskari sanoo.

Valtion tukia tulee Vihreiden mielestä käyttää luomumarkkinoiden ja -tuotteiden kehittämiseen sen sijaan että tuetaan tehotuotetun lihan syönnin edistämistä.

- Investointi- ja menekinedistämistuet on ohjattava luomutuotantoon ja luomumarkkinoiden edistämiseen. Maa- ja metsätalousministeriön on muutettava asennetaan ja ryhdyttävä määrätietoisiin toimiin luomun edistämiseksi, Puoskari toteaa.

Vihreiden mielestä Suomen luomuala tarvitsee erikoistuneen, ammattimaisen ja valtakunnallisen toimijan. Tällainen on esimerkiksi Tanskan Organic Denmark.

- Organisaation tehtävä on poistaa pullonkaulat viljelijöiden, teollisuuden, kaupan ja suurkeittiöiden väliltä. Pullonkauloja on paljon; esimerkiksi vain prosentti vähittäiskaupan myynnistä on luomua, vaikka viljelyalaa on seitsemän prosenttia.

Luomu on ylivertainen tuotantotapa niin eläinten paremman kohtelun, ympäristöystävällisyyden kuin Itämeren suojelunkin kannalta.

- Mielestämme kaiken eläintuotannon lähtökohdaksi on otettava eettinen korkealaatuisuus. Tämä edellyttää eläinten itseisarvon kunnioittamista ja niiden lajityypillisen käyttäytymisen mahdollistamista. Luomutuotannossa eläimiä kohdellaan paremmin kuin tavallisessa tuotannossa, ja mielestämme se yksin on jo riittävä syy luomun voimakkaaseen lisäämiseen, Puoskari toteaa.

Vihreillä on ruokapoliittinen työryhmä, joka valmistelee ruokapoliittisia linjauksia. Vihreiden ruokalinjaukset julkistetaan lokakuun aikana.