— Suvi Reijonen

Alanko-Kahiluoto Lahdessa: Pitkäaikaisasunnottomuudesta päästävä eroon

Vihreiden kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto pitää ensi vuonna päättyvää pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaa erittäin onnistuneena. Hän vaatii sen jatkamista ensi hallituskaudella.

- Ohjelman määrällinen tavoite, 1 250 uutta asuntoa, tulee jopa ylittymään. Rahoitusmalli on osoittautunut toimivaksi ja riittäväksi. Ensi hallituskaudella ohjelmaa on jatkettava ja tavoitteeksi on otettava pitkäaikaisasunnottomuuden poistaminen kokonaan vuoteen 2015 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen, mutta saavutettavissa, vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto toteaa. Hän osallistuu tänään Lahdessa valtakunnalliseen asunnottomuusseminaariin.

Ohjelmassa käyttöön otettu Asunto ensin -periaate on osoittautunut tehokkaaksi ajattelutavan ja rakenteiden muuttamisessa. Kun ihmisen asuminen on järjestetty ensin, hän on motivoitunut myös muun elämänhallinnan parantamiseen, kuten alkoholinkäytön vähentämiseen. Laitosasumisen sekä sairaala- ja päihdepalvelujen käytön väheneminen on tuottanut myös selvää säästöä, vuoden 2009 loppuun mennessä arviolta 3,4 miljoonaa euroa vuodessa.

- Asunnottomuuden vähentämisohjelma on esimerkki tehokkaasta ja kohdennetusta syrjäytymisen ehkäisystä. Ohjelmaan on ARA:n investointirahojen lisäksi osoitettava valtion korvamerkittyä rahaa. Kyse on sekä inhimillisesti että taloudellisesti kannattavasta investoinnista, sanoo Alanko-Kahiluoto.

- Jatkossa on huolehdittava siitä, että ei synny uusia asunnottomien ryhmiä. Nykyisin esimerkiksi maahanmuuttajat voivat lähteä vastaanottokeskuksista ilman tietoa asunnosta. Asunto ensin -periaate on otettava ohjenuoraksi kaikessa syrjäytymisen ehkäisyssä, vaatii Outi Alanko-Kahiluoto.