— Suvi Reijonen

Ojansuu kirkosta eroamisista: Seurakuntavaaleissa on mahdollisuus vaikuttaa kirkon linjaan

Vihreän eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtajan Kirsi Ojansuun mielestä tällä viikolla tapahtunut kiihtyvä eroaminen luterilaisesta kirkosta on ymmärrettävää. Kirkkoa ei kuitenkaan voi kehittää eroamalla siitä.

- Mielestäni tapahtuu suuri vahinko, jos raamatun fundamentalistista tulkintaa kannattavat ihmiset saavat vallan kirkossamme. Mikäli kirkosta eroaa tämänviikkoista vauhtia ihmisiä äärinäkemyksiä edustavien puheiden perusteella, vaarassa on armollisen ja moni-ilmeisen kansankirkon olemassaolo, Ojansuu sanoo.

- Luterilaisessa kirkossa tarvitaan rohkeutta asettua puolustamaan vähemmistöjen, myös homojen, lesbojen ja transseksuaalien asemaa kirkon sisällä ja yhteiskunnassa. Olen aiemmin ollut ylpeä siitä, että kirkolla on ollut eettistä rohkeutta kyseenalaistaa markkinataloudellisten arvojen asemaa yhteiskunnassamme. Siten se on toiminut yhtenä omantunnon äänenä Suomessa.

Samaa rohkeutta tulisi olla myös seksuaalisen vähemmistöjen oikeuksia ajettaessa.

- Jos kirkkoon jäljelle jäävät ovat fundamentalisteja, kansankirkko moni-ilmeisenä ja -äänisenä häviää. Se olisi suuri menetys yhteiskunnallemme. Sellainen kirkko olisi fariseusten kirkko, jolle oikea oppi on itseisarvo ja armon sanoma häviäisi.

- Seurakuntavaaleissa Yhteys-liikkeen ehdokkaat ovat vaihtoehto findamentalistiselle ehdokasjoukolle. Tämänviikkoisen perusteella toivon, että äänestysaktiivisuus tulevissa kirkollisvaaleissa nousisi merkittävästi. Luterilainen kirkko on risteyksessä ja marraskuun vaalit ovat suuntaa-antavat sille, minkä tien kirkko valitsee, Ojansuu sanoo.

Ojansuu on ehdolla seurantakuntavaaleissa Vihreät Niityt -listan ehdokkaana, joka on Yhteys-liikkeen teemoja ja arvoja ajava vihreiden oma lista.

Katso vihreitä ehdokkaita seurakunnissa