— Suvi Reijonen

Oras Tynkkysen puhe Nokian valtuuskunnassa 2.10.2010

Vihreiden hallitustaival on ollut välillä raskas, mutta kokonaisuutena tuloksekas. Lähdemme ensi vaaleihin hakemaan kansalaisilta entistä vahvempaa valtakirjaa rakentaa vihreää Suomea.

Vastareaktiokin on jo nähty. Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Vesa-Matti Saarakkala kertoi viime viikolla, että tavoitteena on sysätä Vihreät marginaaliin.

Perussuomalaiset ovat julistautuneet politiikan populisteiksi. Puolueen puheenjohtaja Timo Soini on jopa tehnyt gradunsa populismista. Gradussa populismi määritellään ”kansan aatteeksi”.

Maisteri Soinin kannattaisi kuitenkin palata Brysselin simpukkapöytien äärestä jatko-opintojen pariin. Puolue näyttää nimittäin erkaantuneen tavallisista suomalaisista.

Perussuomalaisten politiikka on itse asiassa usein kansan äänen vastakohta.

***

Perussuomalaiset vastustavat jyrkästi tasa-arvoista avioliittolakia. Yli puolet suomalaisista kannattaa sitä.

Puolue haluaa ajaa julkista kehitysyhteistyötä alas. Yli puolet suomalaisista kannattaa päinvastoin määrärahojen kasvattamista.

Puolue vastustaa vihreää verouudistusta. Kolme viidestä suomalaisesta on valmis maksamaan enemmän vihreästä energiasta.

Soini kirjoittaa gradussaan: ”Hyve asuu yksinkertaisissa, tavallisissa ihmisissä, joita kansasta on valtaosa.” Hän on oikeassa.

Hänen pitäisi vain itse viitsiä kuunnella tavallisia suomalaisia.

***

Perussuomalaisten politiikka ei aja edes heidän omia tavoitteitaan. Jos haluaa vähentää maahanmuuttoa, ei ole mitään järkeä leikata kehitysyhteistyötä, jolla yritetään parantaa elinmahdollisuuksia köyhissä maissa. Jos on huolissaan maahanmuuttajien kotoutumisesta, ei kannata leikata määrärahoja maahanmuuttajien kielikoulutuksesta ja työllistämisestä.

Perussuomalaiset saattaa näyttää leppoisalta yhden miehen talk show’lta. Mutta pikkuhauskojen sutkautusten taakse kätkeytyy kylmä ja sydämetön politiikka.

Perussuomalaisten ehdokkaiden Nuivassa vaalimanifestissa julistetaan:

"Nähdäksemme Suomen ei valtiona tule esiintyä globaalina, eettisenä toimijana. Suomen valtio on ensisijaisesti asiakasomistajiensa eli veroja maksavien kansalaisten edunvalvontamekanismi."

Vihreille Suomi EI ole edunvalvontamekanismi. Kansalaiset eivät ole asiakasomistajia. Eettisyydessä ei ole, todellakaan, mitään pahaa.

***

Vanhat, suuret puolueet ovat kannatuksen vuotamisen pelossa yksi toisensa jälkeen koventaneet äänenpainoja. Ne ovat puolustautuneet perussuomalaisten nousua vastaan luovuttamalla.

Vihreät ovat perussuomalaisten vastavoima.

Perussuomalaiset haluavat jättää maailman heikoimmat heitteille. Me vihreät haluamme kantaa vastuuta kaikista huono-osaisista – niin työpaikkansa menettäneestä paperityömiehestä Kotkassa kuin lukutaidottomasta tytöstä pakolaisleirillä Kongossa.

Perussuomalaiset haluavat sulkea rajoja ja käpertyä sisäänpäin. Me vihreät haluamme kansainvälisempää Suomea ja vahvaa eurooppalaista yhteistyötä.

Perussuomalaiset puolustelevat ihmisten eriarvoisuutta lain edessä puolison sukupuolen perusteella. Me vihreät ajamme kaikkien kansalaisten yhdenvertaisuutta.

Soinin gradun mukaan ”populismi on ilosanomaa vaikeuksissa oleville”. Millainen on Soinin ilosanoma vaikeuksissa oleville turvapaikanhakijoille tai kehitysmaiden nälkää näkeville lapsille?

Vihreät ovat pehmeiden arvojen kovia puolustajia. Me ajamme yhdenvertaisuutta, vastuuta ympäristöstä ja muista ihmisistä. Siksi, että se on järkevää. Siksi, että se hyödyttää lopulta meitä kaikkia.

Mutta ennen kaikkea siksi, että se on oikein.

***

Saarakkala on kritisoinut vihreitä siitä, että me haluamme mahdollistaa ”hyvin marginaaliset elämäntyylit”. Hän osuu kritiikissään oikeaan.

Vihreät todella haluaa mahdollistaa sen, että jokainen suomalainen voi elää parhaaksi katsomallaan tavalla. Minä en halua päättää toisten ihmisten puolesta, millaisiin vaatteisiin he saavat pukeutua tai kenen kanssa mennä naimisiin.

Soinilaisten halu mestaroida ihmisten elämää on pelottava tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä. Suomalaiset eivät tarvitse ketään poliitikkoa sanelemaan, miten he saavat elää.

***

Vihreitä ja perussuomalaisia yhdistää kuitenkin yksi asia. Molemmat ovat uusia puolueita, jotka vastustavat korruptoitunutta maan tapaa. Molemmat haluavat muutosta.

Mutta siinä missä perussuomalaisilla on iskulauseita, meillä vihreillä on näyttöjä. Paraatiesimerkki on vihreän oikeusministerin Tuija Braxin johdolla valmisteltu historiallinen vaalirahoitusremontti.

Vihreät tulivat puoluekentälle uudistamaan vanhentuneet ja harvainvaltaiset pelisäännöt. Tämä työ avoimemman ja demokraattisemman Suomen puolesta jatkuu.

***

Perussuomalaiset kristallisoivat äänestäjille vaalien suuren valinnan. He osoittavat, että edistys ei ole itsestään selvää. Ahdasmieliset poliittiset voimat haluavat kääntää kelloa taaksepäin muulloinkin kuin siirryttäessä talviaikaan.

Vihreiden mielestä Suomi ei ole valmis. Haluamme, että seuraavalla vaalikaudella otetaan isoja harppauksia kohti yhdenvertaista ja reilua Suomea.

Haluamme, että vanhemmuuden kustannukset jaetaan tasan. Yhtään nuorta naista ei saa syrjiä työhönotossa sen takia, että työnantaja pelkää äitiyden aiheuttamia kustannuksia.

Haluamme, että isien oikeutta ja mahdollisuutta kantaa vastuuta lapsista vahvistetaan. Äidille tulee varata vapaita kuusi kuukautta ja toiselle vanhemmalle toiset kuusi. Kolmannen kuusi kuukautta vanhemmat voivat jakaa keskenään.

Haluamme, että sukupuoli ei ole katto, johon lyö päänsä, vaan trampoliini, jolta ponnistaa. Poikia tulee rohkaista sairaanhoitajiksi ja lastentarhanopettajiksi, tyttöjä insinööreiksi ja yritysjohtajiksi.

Haluamme tarjota maahanmuuton haasteisiin toimivia ratkaisuja. Parhaiten ongelmia ehkäisee se, jos uussuomalaisilla on kunnolliset edellytykset opiskella kieltä ja työllistyä.

***

Kevään vaaleissa valitaan Suomen suunta vuosiksi eteenpäin. Vanhoilliset voimat haluavat, että suljemme silmät ja rajat. Että käännymme sisäänpäin ja taaksepäin. Että antaudumme itsekkäille vaistoille ja teemme Suomesta kylmemmän ja kovemman.

Me haemme vaaleissa kannatusta toisenlaiselle Suomelle. Suomelle, joka elää ajassa ja hakee tämän päivän haasteisiin tämän päivän ratkaisuja. Suomelle, joka ei pelkää uutta ja vierasta. Suomelle, jossa yhtään ihmistä ei jätetä heitteille – ja joka ei suostu jättämään ihmisiä heitteille myöskään rajojemme ulkopuolella.

Vaaleissa ratkaistaan Suomen suunta. Vihreillä on visio avoimesta ja yhdenvertaisesta Suomesta.

Kutsun kaikkia tekemään yhdessä töitä sen eteen.