— Suvi Reijonen

Sinnemäen poliittinen tilannekatsaus puoluehallitukselle

"Olen muutamaan otteeseen viimeisen vuoden aikana sanonut, että seuraavat vaalit ovat arvokamppailu. Vaalit käydään avoimuuden ja sulkeutumisen välillä. Eilisen ja eteenpäin menemisen välillä. Vaalit ovat arvokamppailu siitä, voivatko tässä maassa erilaiset ihmiset elää keskenään yhdenvertaisesti. Tämän viikon homokeskustelu on osoitus tästä.

Keskustelu on ollut hämmentävä. Meitä vihreitä ei vain yhtään häiritse, että joku on homo. Lehdessä vanhoilliskristilliset arvioivat, onko Oraksella sama ihmisarvo kuin muilla.

Homo ei saisi mennä naimisiin tai adoptoida lapsia vain siksi, että on homo. Jotkut ovat antaneet neuvoja seksielämästä.

Nämä vanhoilliset kiistävät seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisarvon ja yhdenvertaisuuden. Puheet ovat tulvillaan leimaamista ja syyllistämistä.

Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluu Suomessa satoja tuhansia ihmisiä. Heidän läheisiään, siis siskoja, veljiä, isiä, äitejä, mummoja, vaareja, setiä ja serkkuja on yli miljoona suomalaista.

Stigmatisointi koskee heitä kaikkia.”

Puhe kokonaisuudessaan verkossa