— Vesa Saarinen

Sinnemäki tukee Stubbin romaniesitystä

Euroopan vihreä puolue tuomitsi viikonloppuna Tallinnassa pidetyssä valtuuskunnan kokouksessaan Ranskan, Italian ja muiden Euroopan unionin jäsenmaiden toimeenpanemat romanien laajamittaiset karkotukset, jotka sotivat EU-kansalaisten vapaan liikkuvuuden periaatetta vastaan.

- Suomi on onneksi pidättäytynyt romanien poliittisista karkotuksista, mutta parhaillaan vireillä oleva ehdotus kerjäämisen kieltämiseksi on esimerkki yhtä kansanryhmää vastaan suunnatusta pakkotoimenpiteestä, jollaisia on nähty ympäri Eurooppaa, toteaa kansanedustaja Johanna Sumuvuori Euroopan vihreän puolueen kokouksessa Tallinnassa.

Euroopan vihreä puolue huomauttaa, että EU-kansalaisen karkotusta koskeva direktiivi (2004/38/EC) edellyttää karkotettavien tilanteen yksilöllistä huomioimista sekä oikeusturvan kunnioittamista. Oleskelumaan sosiaaliturvaan tukeutuminen ei myöskään yksin riitä karkotuspäätöksen perusteeksi.

Romaniväestön tilanteen parantamiseksi tarvitaan laajamittaisia toimia koko Euroopan alueella. Euroopan vihreä puolue vaatiikin EU:lta romanistrategiaa, jolla mm. parannettaisiin romanien mahdollisuuksia saada itselleen vakinainen asunto, koulutus ja työ.

- Vihreät tukee ulkoministeri Alexander Stubbin esitystä korvamerkitä EU:n seuraavissa budjettineuvotteluissa tehokkaammin rahaa romanien aseman parantamiseen, kertoo eurooppalaisten vihreiden puoluejohtajien kokoukseen Tallinnassa osallistunut työministeri Anni Sinnemäki.

- Korvamerkinnän ajaminen olisi Suomelta konkreettinen ihmisoikeusavaus. Meidän tulee myös vaatia, että Romania ja Bulgaria käyttävät heille suunnattuja eurooppalaisia rakennerahastovaroja romanien aseman parantamiseksi, Sinnemäki jatkaa.

Romanien karkotuksia ja elämän vaikeuttamista perustellaan usein sillä, että ongelmat on ratkaistava lähtömaissa, kuten Romaniassa ja Bulgariassa, eikä oleskelumaissa. Kaltoinkohdellun vähemmistön rankaiseminen kerjäyskielloilla tai häädöillä on vain jatke lähtömaiden harjoittamalle syrjinnälle ja osa samaa romanien kohtaamaa syrjinnän kierrettä.

- On hyvä, että ulkoministeri Alexander Stubb on ottanut selkeästi kantaa oman puolueensa ministerin ajamaa kerjäämiskieltoa vastaan. Romanit ovat kautta Euroopan syrjitty vähemmistö ja on hienoa, että Suomen ulkoministerinä on henkilö, joka ymmärtää romanien aseman olevan eurooppalainen ihmisoikeuskysymys, Sumuvuori päättää.