— Suvi Reijonen

Sinnemäki valtuuskunnassa Nokialla: Työelämän on joustettava myös työntekijän ehdoilla

Tämän vaalikauden tärkein haaste on Vihreille ja koko hallitukselle ollut työllisyyden tukeminen.

- Kaksi vuotta sitten alkanut kansainvälinen taloustaantuma osui Suomen vientiriippuvaiseen talouteen kovaa. Nyt taloustilannetta katsoessa voi sanoa: olemme onnistuneet tärkeimmässä. Olemme onnistuneet torjumaan massatyöttömyyden synnyn, Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Anni Sinnemäki sanoi Vihreiden valtuuskunnassa Nokialla.

- Vuosi sitten oppositiojohtaja pelotteli yli 500 000 työttömällä. Niin olisi voinut käydä. Tuotannon pudotus viime vuonna oli rauhanajan historian suurin. Elvyttävä talouspolitiikka ja hyvä työllisyyspolitiikka pysäyttivät työttömyyden kasvun.

- Toivottavasti jokainen ymmärtää, kuinka tärkeästä saavutuksesta on kyse. Olemme välttäneet valtavan määrän inhimillistä hätää sillä, että maahan ei uudestaan syntynyt 1990-luvun alun tapaista massatyöttömyyttä. Puolet viime lamassa työttömiksi jääneistä ei palannut töihin, Sinnemäki totesi.

Työelämä on muuttunut viime vuosina. Vakituinen kokopäivätyö ei ole enää normi. Siksi Vihreät haluaa työntekijöille turvaa joustojen rinnalle, joustoja myös työntekijälle ja laatua työelämän arkeen.

- Haluamme turvaa joustojen rinnalle. Vuoden talossa olleeen pitäisi ansaita sama loma kuin talossa pitkään ollut ansaitsee. Tämä parantaisi erityisesti pätkätyöläisten asemaa. Ei ole oikein, että ensimmäiseltä työvuodelta kertyy vähemmän lomaa kuin sen jälkeen. Se syrjii niitä, jotka tekevät jatkuvasti pätkiä.

- Haluamme joustoja myös työntekijälle. Yhä useampi isä haluaisi viettää aikaa vauvan kanssa. Siksi haluamme pidentää isille korvamerkittyä isyysvapaata. Yhdessä työnantajien kanssa on etsittävä parhaat joustavat työaikakäytännöt, jotta pienten lasten vanhemmat voisivat tehdä lyhyempää päivää. Nykyisin Suomessa ollaan joko kokonaan kotona tai kokonaan töissä, kun pitäisi olla enemmän välimuotoja, Sinnemäki sanoi.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa