— Suvi Reijonen

Vihreät hyväksyivät elinkeinpoliittisen ohjelman: On uskallettava tehdä rohkeita valintoja

Vihreät esittävät vasta hyväksytyssä elinkeinopoliittisessa ohjelmassaan Suomelle kolmea elinkeinopoliittista valintaa.

- Ensinnäkin taloudessa on tehtävä vihreä rakennemuutos: julkisen ohjauksen on kannustettava kehittämään liiketoiminnasta ympäristöystävällistä ja vähäpäästöistä. Toiseksi elinkeinopolitiikassa on tehtävä rohkeita valintoja. Kolmanneksi talouden pelisäännöistä on tehtävä reilut. Esimerkiksi finanssimarkkinoita on säädeltävä tehokkaammin, elinkeinopoliittisen työryhmän puheenjohtaja, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö sanoo.

Rohkea elinkeinopolitiikka on välttämätöntä pienelle maalle.

- Meidän on uskallettava ottaa julkisessa rahoituksessa myös riskejä. Vain niin voimme saavuttaa huipputason niillä aloilla, joihin olemme päättäneet erikoistua. Suomen rajallisia resursseja ei pidä hajauttaa liian pieniin puroihin. Julkisia tukia ei kannata hajauttaa vanhentuneiden rakenteiden pönkittämiseen, vaan uuden kasvun luomiseen. Suomalaisten tuotteiden ja palvelukonseptien on oltava alojensa huippua, jotta voimme pitää asemamme merkittävänä vientitaloutena.

Vihreät haluavat, että Suomi siirtyy avoimen innovaatiopolitiikan periaatteeseen: on edistettävä rohkeita innovaatioita ja uusia kasvualueita. Nyt innovaatiopolitiikassa vahvistetaan liiaksi vanhoja rakenteita.

- Meidän on tehtävä vahvempia strategisia valintoja ja otettava riskejä. Nykyinen innovaatiopolitiikka on luonteeltaan liian staattista; se ei pyri uudistamaan Suomen elinkeinoelämän rakennetta. Vanhanaikaisella, tehottomasti resurssit jakavalla aluepolitiikalla on

liian suuri merkitys innovaatiopolitiikassa. Tällä hetkellä eri eturyhmien näkemykset korostuvat liiaksi rahanjaossa lisäarvon luomisen sijaan, Niinistö sanoo.

Vihreät haluavat, että Suomessa etsitään sellaisia verotuksillisia ratkaisuja, joilla houkutellaan yksityisiä pääomasijoittajia kotimaasta ja ulkomailta.

- Julkisen rahan lisäksi on tärkeää, että elinkeinoympäristössä on liikkeellä riittävästi notkeaa yksityistä pääomaa. Usein tällainen riskisijoittajien pääoma on nopein aistimaan uusia kasvun mahdollisuuksia. Yksityinen raha on myös nopea arvioimaan hankkeiden kannattavuutta, koska rahoittaja kantaa riskit itse. On etsittävä myös verotuksellisia keinoja, joilla yksityisiä sijoittajia houkutellaan toimimaan bisnesenkeleinä, Niinistö sanoo.

Valtuuskunnan hyväksymä elinkeinopoliittinen ohjelma verkossa