— Suvi Reijonen

Ville Niinistö valtuuskuntapuheessa Nokialla: Puolueiden on oltava avoimia tavoitteistaan

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Niinistö haastoi puolueita esittämään konkreettisen vaaliohjelman ensi vaaleihin. Hän vaati, että myös tavoitteiden rahoituksessa on oltava avoin: jos puolue ei esitä tavoitteidensa rahoittamista, on puolueen ajama politiikka tosiasiassa hämärän peitossa.

- Vihreät on sitoutunut tasapainottamaan valtion budjetin ensi vaalikauden kuluessa. Me olemme sanoneet, mitä veroja on kiristettävä, jotta tämä olisi mahdollista. Me olemme sanoneet, että vihreä verouudistus on toteutettava sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla; sitä on kompensoitava pienituloisten työn verotuksessa ja etuuksien tasossa, jotta tuloerot eivät kasva ja työllisyys kohenisi.

Me olemme sanoneet, että työuria on pidennettävä ja julkisen sektorin tuottavuutta on parannettava.

Me olemme sanoneet, että Suomi tarvitsee myös työperäistä maahanmuuttoa huoltosuhteen parantamiseksi, Niinistö listasi.

Niinistö analysoi asioita, joissa Suomen Vihreät voivat ottaa oppia Ruotsin sisarpuolueelta.

- Me olemme saavuttaneet paljon tällä hallituskaudella. Vihreillä on kuitenkin pysähtymisen paikka. Olemme saavuttaneet paljon niin sanottuna pienenä hallituspuolueena. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että olemme myös saaneet tyytyä torjuntavoittoihin tai suoranaisiin tappioihin meille keskeisissä kysymyksissä, Niinistö sanoi.

- Vihreän liikkeen ja koko Suomen tulevaisuuden kannalta asema suurempien puolueiden aisankannattajana ei riitä. Meidän on saatava hallituksessa sellainen asema, että näkemyksiämme ei voi sivuuttaa missään meille keskeisessä kysymyksessä.

Niinistö painotti, että seuraavissa vaaleissa on kyse yhteiskuntamme arvovalinnoista.

- Valitsemmeko rohkean ja avoimen Suomen, joka hyväksyy erilaisuuden ja näkee laajat ihmisoikeudet vahvuutena, vai sulkeutuvan ja ahdasmielisen Suomen, joka pelkää ulkopuolista maailmaa ja oman maansa eri väestöryhmiä? Vihreillä on tärkeä tehtävä toimia edistyksen ja oikeusvaltion lipunkantajina.

- Tällaisen Suomen rakentamiseksi tarvitsemme vahvemman aseman seuraavassa hallituksessa. Siksi meidän on haettava vaaleissa merkittävää voittoa ja vahvaa mandaattia oman politiikkamme toteuttamiseksi.

Puhe kokonaisuudessaan verkossa